/  /  /  /  / PREZENTACJA | Audi Q5 2.0 TDI (143 KM)
Audi Q5

Audi Q5

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Średnia
Cena143 100 zł - 319 500 zł (aktualizacja: 2016-05-01)
Emisja CO2129 g/km - 177 g/km
Żużycie paliwa4,9 L/100km - 7,5 L/100km
 

PREZENTACJA | Audi Q5 2.0 TDI (143 KM)

IBRM Samar|
Audi Q5 2012
© IBRM Samar
Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012Audi Q5 2012

Ten średniej wielkości pojazd terenowo-rekreacyjny przez pięć lat obecności na rynku znalazł spore grono klientów, jak również pochlebne recenzje w fachowej prasie. SUV łączy atrakcyjny design z wysoką jakością wykonania. Audi Q5 sprzedawane jest za rozsądne pieniądze, szczególnie, gdy pod uwagę weźmiemy zastosowaną w nim technikę i prestiż marki.

Audi Q5 to odpowiedź niemieckiego producenta na takie samochody konkurencji jak BMW X3 czy Land Rover Freelander. Pierwszym SUV-em firmy było ogromne Q7, po nim na rynek trafiły mniejsze pojazdy rekreacyjne: opisywany tutaj średniej wielkości Q5 i kompaktowy Q3. Tak więc Audi posiada w ofercie trzy SUV-y (nie licząc uterenowionych kombi: A4 Allroad i A6 Allroad). Rodzina ta niedługo powiększy się o kolejne dwa modele.
Obecna, pierwsza generacja Audi Q5 (typoszereg 8R) jest produkowana od 2008 roku (debiut w Beijing i Los Angeles). Pojazd bazuje na płycie podłogowej mającej swój debiut w Audi A5 coupe. Platforma MLP (Modular Longitudinal Platform) posłużyła za bazę dla takich modeli jak A4, A5, A6, A7 i A8. Średniej wielkości SUV wykorzystuje wiele podzespołów z Audi A4 trzeciej generacji i Audi A5.
Obecnie w salonach sprzedaży znajduje się Q5 po face liftingu (pokazany publiczności na Paris Motor Show w 2012 roku).

Gdzie jest produkowany?
Audi Q5, w zależności od rynku na który ma trafić, wyjeżdża z zakładów Ingolstadt w Niemczech, Changchun w Chinach, Aurangabad, Maharashtra w Indiach lub Shah Alam w Malezji. Sprzedawane w Europie pojazdy produkowane są u naszych zachodnich sąsiadów.

Segment i konkurenci
Terenowo-rekreacyjny pojazd z racji swoich rozmiarów zaliczany jest do klasy średniej wyższej (segment D). W grupie marek premium tej wielkości SUV-y oferują tacy producenci jak BMW (X3), Infiniti (EX), Mercedes (GLK), Land Rover (Freelander) i Volvo (XC60). Inna luksusowa marka, Porsche niedługo do nich dołączy z modelem Macan, który ma być technicznie w dużym stopniu spokrewniony z Audi Q5.

Kto kupuje prezentowany model?
W zeszłym roku Audi sprzedało w Polsce 941 sztuk modelu Q5. Do firm trafiło 759 aut, do osób prywatnych 182. W br. firmy i instytucje zakupiły 142 auta, klienci indywidualni 33 (łącznie sprzedano 175 sztuk).

Podstawowe informacje
Audi Q5 to średniej wielkości 5-drzwiowy SUV. Choć linia designerska modelu Q5 nie odbiega znacząco od stosowanej w Q7 i Q3, to jednak pośredni model nie jest tak „ociężały” jak Q7 i prezentuje się od niego bardziej sportowo. Prezentowane auto przeszło niewielki face lifting w zeszłym roku, drobnej zmianie poddano stylizację nadwozia, przy okazji wzbogacono wyposażenie.  Zmodernizowano kształt zderzaków oraz atrapę chłodnicy „single frame”. Przednie światła do jazdy dziennej otrzymały diody LED. Zmieniono nastawy zawieszenia, a hydrauliczne wspomaganie kierownicy zastąpiono elektromechanicznym.
Modele „Q” cieszą się dużym powodzeniem na całym świecie, mają niemały wkład w rekordowe wyniki sprzedaży niemieckiej marki premium. Dlatego rodzina „Q” w najbliższych latach ma rozrosnąć się jeszcze bardziej. Jak donoszą zachodnie serwisy internetowe, Audi zamierza wypuścić mniejsze Q1 (konkurent dla Mini Countryman) oraz duże, w stylu coupe, Q6 (rywal dla BMW X6).
SUV Audi oferowany jest z szeroką gamą jednostek napędowych, w cenniku znajdziemy osiem wersji silnikowych. Wszystkie warianty, z wyjątkiem bazowego, posiadają napęd quattro. Do wyboru są skrzynie manualne i automatyczne, w najmocniejszych odmianach firma stosuje tylko „automaty”.
Audi Q5 oferowane jest w jednej wersji wyposażeniowej, ale za to możliwości doposażenia samochodu wypadają bardzo dobrze. Zresztą do tego przyzwyczaiły nas już auta luksusowych marek.
Gama wariantów napędu została rozszerzona w 2011 roku o hybrydową odmianę napędzaną silnikiem benzynowym i elektrycznym (całkowita moc układu: 245 KM; łączny moment: 480 Nm). Nowością rynkową jest specjalny, sportowy wariant S Q5. W Europie oferowany jest z silnikiem wysokoprężnym 3.0 TDI o mocy 313 KM. Jest to pierwsze w historii Audi S z silnikiem Diesla, na wybranych rynkach niemiecki producent w maju  zaoferuje S Q5 z benzynową jednostką 3.0 TFSI/ 354 KM.

Wymiary, masy i objętości
Terenowo-rekreacyjne Audi mierzy na długość 4.629 mm (dla porównania: BMW X3 – 4.648; Mercedes GLK – 4.536; Volvo XC60 – 4.628 mm). Rozstaw osi w Audi Q5 równy jest 2.807 mm (dla porównania: BMW X3 – 2.810; Mercedes GLK – 2.755; Volvo XC60 – 2.774 mm).
W opisywanej wersji samochód waży 1755 kg, dopuszczalna ładowność to 505 kg.
540-litrowy bagażnik powinien wystarczyć na zabranie bagaży na weekendowy wypad za miasto.

Bezpieczeństwo
Wyposażenie prezentowanego SUV-a z zakresu bezpieczeństwa wypada nieźle. Bez dopłaty klient otrzyma poduszki powietrzne czołowe i boczne oraz kurtyny powietrzne w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń. Ale to już w zasadzie standard w tej klasie samochodów. Oprócz typowych systemów elektronicznych (ABS z EBV, ASR, ESP) w modelu Q5 zastosowano standardowo wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach.
System stabilizacji toru jazdy (ESP) uwzględnia masę ładunku umieszczonego na bagażniku dachowym (jeśli ten jest wykorzystywany).
Audi Q5 w crashtestach niezależnej organizacji Euro NCAP zakończyło testy wynikiem pięciu gwiazdek (maksymalna nota). Ochronę dorosłych pasażerów oceniono wysoko (92%), natomiast w kategorii „safety assist” przyznano 71 punktów procentowych.

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
W aucie zastosowano sporo nowoczesnych rozwiązań technicznych, z których wymieniamy kilka bardziej interesujących.
Wszystkie wersje (z wyjątkiem hybrydy) posiadają funkcję Start-Stop z systemem rekuperacji. Producent stosuje w aucie (dodatki te wymagają dopłaty): elektroniczną regulację tłumienia amortyzatorów, Adaptive light (reflektory skrętne), elektryczne wspomaganie unoszenia i opuszczania pokrywy bagażnika, Audi parking system "advanced" (z kamerą cofania i wizualizacją na ekranie MMI), tempomat adaptacyjny Adaptive cruise control, tuner cyfrowy TV, cyfrowy odbiór stacji radiowych (DAB) czy high-endowy sprzęt audio firmy Bang&Olufsen.  

Napęd
W przypadku Audi Q5 wybór jednostek napędowych jest duży. W ofercie znajdziemy trzy silniki benzynowe (od 180 do 272 KM) oraz cztery wysokoprężne (od 143 do 313 KM). Ponadto oferowana jest też odmiana hybrydowa (oparta na silniku benzynowym i elektrycznym).
We wszystkich wersjach silnikowych napęd przenoszony jest na cztery koła (system quattro), jedynie w podstawowej odmianie trafia do przedniej osi. Tańsze, słabsze odmiany standardowo posiadają manualną 6-biegową przekładnię. Za dopłatą, a w mocniejszych wariantach w standardzie montowane są „automaty”: 7-biegowy S tronic (dwusprzęgłowa, preselekcyjna przekładnia) lub 8-biegowy Tiptronic.
W poniższym zestawieniu danych technicznych jednostek napędowych prezentujemy podstawowe odmiany (jeśli chodzi o przekładnie).

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
2.0 o mocy 132 kW/ 180 KM. Podstawowa jednostka zapewnia przyzwoite osiągi przy niedużym zużyciu benzyny. Silnik 2.0 TFSI pozwala na rozpędzenie auta do 210 km/h, a „setka” pojawia się na prędkościomierzu po 8,5 sekundy. Z tym silnikiem Audi w cyklu mieszanym spala 7,5 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 174 g/km).
2.0 o mocy 165 kW/ 225 KM. Ten sam silnik w mocniejszym wariancie o mocy 225 KM pozwala na rozpędzenie samochodu do 222 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zabiera 7,6 sekundy. SUV średnio zużywa 7,6 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 176 g/km).
3.0 o mocy 200 kW/ 272 KM. Jednostka trzylitrowa pozwala na osiągnięcie „setki” w 5,9 sekundy, prędkość maksymalna wynosi 234 km/h. Audi Q5 3.0 TFSI zużywa średnio 8,5 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 to 199 g/km).

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
2.0 o mocy 105 kW/ 143 KM. Najsłabszy turbodiesel 2.0 TDI pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,9 s i rozpędzenie auta do 192 km/h. Oszczędny diesel zużywa średnio 5,3 litra ON na 100 km (emisja CO2 – 139 g/km).
2.0 o mocy 130 kW/ 177 KM. Mocniejsza odmiana wysokoprężnego silnika 2.0 TDI zapewnia dobre osiągi przy niedużym zużyciu paliwa (średnio 6 litrów) i stosunkowo niewysokiej emisji CO2 (157 g/km). Samochód z tym turbodieslem można rozpędzić do 204  km/h, sprint do „setki” zabiera 9,3 sekundy.
3.0 o mocy 180 kW/ 245 KM. Silnik 3.0 TDI pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,5 s i rozpędzenie się maksymalnie do 225 km/h. SUV z tą jednostką zużywa średnio 6,4 litra ON na 100 km (emisja CO2 – 169 g/km).
3.0 o mocy 230 kW/ 313 KM. Trzylitrowy turbodiesel z rodziny TDI zapewnia iście sportowe osiągi. Sportowe Audi S Q5 można rozpędzić maksymalnie do 250 km/h (elektroniczny ogranicznik prędkości). SUV „setkę” osiąga po 5,1 sekundy. Turbodiesel zużywa średnio 6,8 litra ON na 100 km (emisja CO2 – 179 g/km).

Napęd hybrydowy – zestawienie podstawowych informacji:
2.0 benzynowy oraz elektryczny o łącznej mocy 180 kW/ 245 KM. Wersja 2.0 TFSI Hybrid Quattro Tiptronic osiąga maksymalnie 225 km/h, a pierwsza „setka” pojawia się na prędkościomierzu po 7,1 sekundy. Hybryda zużywa w cyklu mieszanym 6,9 litra benzyny na 100 km i emituje 159 g/km CO2.

Grupa emisyjna
Audi Q5 2.0 TDI/ 143 KM zużywa średnio 5,3 litra benzyny w przeliczeniu na 100 km, w mieście 6 litrów, a na trasie 4,9. Prezentowane auto emituje 139 g/km CO2, co stawia je w klasie emisji C.

Koszty
Za najtańsze Audi Q5 zapłacimy 134.800 zł. Tyle kosztuje właśnie prezentowana wersja z silnikiem 2.0 TDI/ 143 KM i napędem na przednią oś. Hybrydowa odmiana to wydatek równy  231.800 zł. Najdroższą, sportową wersję S Q5 z silnikiem 3.0 TDI/ 313 KM wyceniono na 270.500 zł.
Ceny Audi Q5 nie są wysokie w porównaniu z konkurencją. Co więcej, gdy zestawi się bazowe wersje Q5 i Q3, to Q5 jest tylko nieznacznie droższe od mniejszego modelu (porównując najtańsze odmiany różnica wynosi nieco ponad 10 tys. zł).

 
Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama