/  /  /  /  / Audi Q5 – za kulisami prezentacji, cz.3: auto według producenta
Audi Q5

Audi Q5

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Średnia
Cena143 100 zł - 319 500 zł (aktualizacja: 2016-05-01)
Emisja CO2129 g/km - 177 g/km
Żużycie paliwa4,9 L/100km - 7,5 L/100km
 

Audi Q5 – za kulisami prezentacji, cz.3: auto według producenta

null
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

W Auckland pojawiliśmy się we wczesnych godzinach popołudniowych. Tego dnia organizator nie zaplanował jazd testowych, co nie oznaczało jednak, że mamy czas wolny. Tak dobrze nie było... Po krótkim odpoczynku zaproszono nas na niecodzienną prezentację, której celem było przypomnienie podstawowych informacji o testowanym samochodzie i poszerzenie naszej wiedzy o zmianach, jakie nastąpiły w porównaniu do poprzedniej wersji oraz nowych rozwiązaniach. Tak zaczęła się nasza przygoda z Audi Q5 w Nowej Zelandii.

Prezentacja rzeczywiście była nietypowa, gdyż odbyła się na łodzi płynącej po zatoce, nad którą położone jest Auckland. Przeprowadzono ją z wykorzystaniem tabletów, które już wkrótce mogą stać się podstawowym narzędziem pracy w salonach dealerskich. Dzięki specjalnie przygotowanemu oprogramowaniu, klient siedząc wraz ze sprzedawcą w samochodzie będzie mógł przyjrzeć się danemu modelowi, uzyskać informację na temat zastosowanych rozwiązań technicznych, sprawdzić listę dostępnego wyposażenia opcjonalnego, skonfigurować auto, dobrać jego kolor, porównać z konkurencją i w końcu uzgodnić ofertę, uwzględniającą dostępne promocje. Te możliwości tabletów to nie jest wcale odległa przyszłość. W niektórych sieciach ta formuła już działa. My mogliśmy skorzystać z części wiadomości zawartych w tego typu oprogramowaniu.  

Audi Q5
oficjalnie zostało zaprezentowane w kwietniu 2008 roku, podczas salonu samochodowego w Pekinie. W tym samym roku trafiło do sprzedaży, szybko zdobywając uznanie dziennikarzy oraz klientów. Już w roku 2009 uzyskało tytuł najlepszego auta terenowego w plebiscycie „TOP AUTOS”, organizowanym  przez dziennikarzy z Niemiec, Austrii i Szwajcarii. Co ciekawe, Q5 nie jest typowym samochodem terenowym, a jedynie suv’em - pojazdem z napędem na cztery koła, łączącym w sobie cechy luksusowego samochodu osobowego i terenowego. Jego przeznaczeniem jest głównie jazda po asfalcie, co jednak nie wyklucza możliwości poruszania się w nieco trudniejszym terenie.

Już w momencie wprowadzenia na rynek, Audi Q5 wyróżniało się stylistyką. Karoseria otrzymała Euro Car Body Award, jedną z najbardziej prestiżowych nagród w dziedzinie konstrukcji karoserii. Odświeżony model wygląda jeszcze bardziej atrakcyjnie. Zastosowane zmiany w wyglądzie nadały mu szczyptę sportowego charakteru. Linia dachu tworzy płaski, opadający ku tyłowi auta łuk zakończony spoilerem. Nowa osłona chłodnicy Singleframe, znana już z innych modeli Audi, ma skośnie ścięte górne narożniki. Przeprojektowany zderzak przedni został zintegrowany z wlotami powietrza. Zastosowano nowe światła przeciwmgielne, obramowane chromowymi obręczami. Nowe reflektory w połączeniu z wąskim pasem diod świateł dziennych (w wersji z reflektorami ksenonowymi) nadają Q5 szczególny, bardzo charakterystyczny wygląd. Tylne światła nie są podzielone. W kombinacji z reflektorami ksenonowymi również posiadają  okalający je pas diod. Zmieniła się również strefa dyfuzora. Wyloty rur wydechowych są wykończone chromowanymi nakładkami, spłaszczonymi od dołu. Duża pokrywa bagażnika oraz maska silnika zostały wykonane z aluminium.

Ciężar własny Q5‘tki (wersja z dwulitrowym silnikiem diesla o mocy 143 KM) wynosi 1680 kg i jest to bardzo dobry wynik w tej klasie. Wymiary auta w niewielkim stopniu uległy zmianie. Audi Q5 ma 4629 mm długości, 1898 mm szerokości i 1627 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2812 mm, a zwisy - jak przystało na auto o zacięciu terenowym - są krótkie. Samochód charakteryzuje niski współczynnik oporu powietrza, który wynosi 0,32 lub 0,33 w zależności od wersji. Bardzo dobre własności aero-akustyczne wynikające z konstrukcji nadwozia, potrójnych uszczelek drzwi, odpowiednio ukształtowanych listew odbierających wodę, a znajdujących się przy słupkach A, oraz lusterek, zapewniają pasażerom duży komfort akustyczny we wnętrzu, również przy wysokich prędkościach.

Wnętrze auta zostało wykonane bardzo starannie z wyraźną dbałością o szczegóły. Przeprojektowano przyciski sterowania umieszczone na kierownicy, nieznacznej zmianie poddano również zegary. Wyświetlacze na konsoli środkowej podświetlane są białym światłem. Uproszczono sterowanie systemem MMI Navigation, który dostępny jest w ramach wyposażenia dodatkowego. Opcjonalnie też dostępny jest system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (comfort, auto, dynamic, efficiency), który w nowym modelu obsługiwany jest za pomocą jednego przycisku.

Przednie siedzenia z regulowaną wysokością siedziska doskonale trzymają ciało. Elementem wyposażenia seryjnego jest przesuwany środkowy podłokietnik, kryjący w sobie schowek i uchwyt na napoje. Za dopłatą można wyposażyć samochód w siedzenia regulowane elektrycznie z funkcją pamięci. Opcjonalnie oferowane są również podgrzewane skrajne siedzenia z tyłu. Na liście wyposażenia dodatkowego znajdują się też komfortowe siedzenia, klimatyzowane z obiciem wykonanym z perforowanej skóry. Wietrzenie zapewniane jest przez małe wentylatory, których pracę można regulować. Ewentualnemu, nadmiernemu wychłodzeniu  system zapobiega poprzez samoczynne włączenie ogrzewania. Oferta Q5 obejmuje również specjalnie profilowane siedzenia sportowe.

Wszyscy pasażerowie powinni mieć wystarczająco dużo miejsca na głowę, łokcie, kolana i stopy. Oparcia tylnych siedzeń można regulować w zakresie 24 - 30 stopni. Odpowiednio uformowane zagłówki w minimalnym stopniu ograniczają widoczność do tyłu.
Pojemność bagażnika Audi Q5 wynosi 540 litrów i jest to jeden z większych bagażników w tej klasie samochodów. Jego dolny brzeg znajduje się stosunkowo nisko - na wysokości 69 cm. Szerokość bagażnika wynosi 105 cm, a głębokość 93 cm. Ciężar bagażu może wynieść maksymalnie 580 kg. Wyposażenie seryjne auta obejmuje m.in. siatkę, przy pomocy której można podzielić przestrzeń bagażnika, gniazdko elektryczne o mocy 12V, składane wieszaki na torby i cztery zaczepy stabilizacyjne. Przestrzeń bagażową można bardzo łatwo powiększyć składając tylną kanapę za pomocą dźwigni znajdujących się na ściankach bocznych. Objętość powiększonej przestrzeni bagażowej rośnie do ok. 1560 litrów. Pod wykładziną bagażnika ukryty jest dodatkowy schowek.

Podobnie jak w przypadku starszej generacji Q5, nowa wersja dostępna może być z jedną z siedmiu jednostek napędowych - 4 wysokoprężnych oraz 3 benzynowych. Wszystkie jednostki to silniki doładowane, z wtryskiem bezpośrednim, o wysokiej sile ciągu. Zostały one w ostatnim czasie zmodernizowane, dzięki czemu spełniają najnowsze normy czystości spalin. W przypadku pięciu z nich zużycie paliwa zmniejszyło się o około 15%.
Paleta silników diesla obejmuje jednostkę dwulitrową w dwóch wariantach mocy 143 KM oraz 177 KM, jednostkę trzylitrową o mocy 245 KM oraz zastosowaną w wersji S jednostkę trzylitrową o mocy 313 KM. Ten ostatni silnik jest najmocniejszym z oferowanych w przypadku Q5.

„Najmniejszy” w palecie silnik benzynowy 2.0 TFSI jest następcą jednostki, która pięciokrotnie uzyskała tytuł „silnika roku”. Został on jednak praktycznie stworzony od nowa. Dużą innowacją zastosowaną w tym silniku jest dodatkowy wtrysk pośredni. Stanowi on uzupełnienie bezpośredniego wtrysku paliwa FSI i uaktywnia się w zakresie obciążeń częściowych. Przyczynia się do redukcji zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych substancji. Moc silnika wynosi 225 KM. W ofercie Audi Q5 znalazła sie jeszcze nieco słabsza jednostka dwulitrowa o mocy 180 KM. Największy silnik benzynowy, którego pojemność wynosi 3 litry, zbudowany w układzie V6, dzięki turbosprężarce generuje moc 272 KM. Zastąpił  on wcześniej oferowaną jednostkę o pojemności 3,2 litra.
(Więcej informacji na temat silników dostępnych dla Audi Q5 można znaleźć w serwisie samar.pl oraz w serwisie marki - audi.pl.)

Dostępne w ofercie Q5‘tki jednostki czterocylindrowe współpracują z manualną, sześciobiegową skrzynią biegów. System informacji kierowcy z programem efektywnej jazdy będącym elementem wyposażenia seryjnego posiada wskaźnik rekomendujący zmianę biegu. W aucie z trzylitrowym silnikiem diesla montowana jest siedmiostopniowa przekładnia automatyczna S-tronic. Nowością w rodzinie jest ośmiobiegowa przekładnia automatyczna tiptronic. W autach z trzylitrowym silnikiem benzynowym jest ona standardem, natomiast w przypadku silników dwulitrowych, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych, występuje jako opcja. W przypadku obu skrzyń automatycznych kierowca może korzystać z trybu całkowicie automatycznego D (Drive) i S (Sport) lub zmieniać biegi ręcznie za pomocą manetek przy kierownicy.

Standardowo auto posiada stały napęd na cztery koła - quattro. Jedynie model napędzany dwulitrowym silnikiem o mocy 143 KM może być dostępny z napędem na przednią oś. W przypadku napędu quattro 40% momentu obrotowego przekazywane jest na przednią oś, 60% - na oś tylną. Gdy dochodzi do poślizgu jednego z kół, większa część siły napędowej przenoszona jest na drugą oś.
Z przodu auta zastosowano pięcio-wahaczową oś przednią o rozstawie kół wynoszącym 1617 mm. Z tyłu natomiast, mamy do czynienia z konstrukcją korygującą zbieżność osi z wahaczami trapezowymi. Dzięki temu uzyskano kompaktowe wymiary i doskonałe własności jezdne. Wahacze trapezowe, wsporniki kół, górne wahacze poprzeczne i drążki  regulacji zbieżności zostały wykonane z aluminium. Na życzenie klienta, Audi może zamontować wytrzymałe zawieszenie sportowe S line (element seryjny pakietu sportowego S line).

Jak na samochód marki premium przystało, wyposażenie Audi Q5 w zakresie bezpieczeństwa jest na wysokim poziomie. Bez dopłaty klient otrzymuje poduszki powietrzne czołowe i boczne oraz kurtyny powietrzne dla pierwszego i drugiego rzędu siedzeń. W standardzie znajduje się również ABS z EBV, ASR, ESP oraz wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach. W testach EuroNCAP Q5-tka uzyskała wynik pięciu gwiazdek. Poza już wymienionymi systemami, auto wyposażone jest również standardowo w system Start-Stop z rekuperacją energii (standard wyposażenia poza hybrydą). Dodatkowo w ramach wyposażenia opcjonalnego można zamówić: elektroniczną regulację tłumienia amortyzatorów, Adaptive Light, elektryczne wspomaganie unoszenia i opuszczania pokrywy bagażnika, Audi parking system „advanced” (z kamerą cofania i wizualizacją na ekranie MMI), tempomat aktywny Adaptive Cruise Control, tuner cyfrowy TV, cyfrowy odbiór stacji radiowych (DAB) czy high-endowy sprzęt audio firmy Bang & Olufsen.

CDN

Audi Q5 – za kulisami prezentacji, cz. 2: w kierunku bardzo dalekiego wschodu

Audi Q5 – za kulisami prezentacji, cz. 1: zaproszenie w nieznane

Audi Q5 w katalogu samochodów samar.pl

Galeria modelu Audi Q5
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama