/  /  /  / Audi S3 sedan w 4,9 sekundy do setki
Audi

Audi

Zmień
Audi to niemiecka marka wchodząca w skład koncernu Volkswagen, która ma swoją siedzibę w Ingolstadt. Jest to obecnie jeden z głównych producentów samochodów z segmentu premium. Nazwa firmy została zaczerpnięta od przetłumaczonego na łacinę nazwiska założyciela Augusta Horch (w tłumaczeniu na język polski jest to wyraz "słuchaj").
Dowiedz się więcej o marce
 

Audi S3 sedan w 4,9 sekundy do setki

Audi|
null
© Audi
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Sercem nowego Audi S3 Limousine jest jednostka 2.0 TFSI z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Maksymalna moc to 300 KM, a maksymalny moment wynosi 380 Nm w zakresie od 1800 do 5500 obr./min.

Współpracujący z automatyczną przekładnią S Tronic silnik sprawia, że Audi S3 Limousine od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (ograniczona elektronicznie).

Według testów zużycia paliwa NEDC cytowanych przez producenta, czterodrzwiowa limuzyna wyposażona w skrzynię S Tronic na pokonanie 100 kilometrów potrzebuje jedynie około 6,9 l benzyny, emitując przy tym 159 g CO2 na kilometr.

2.0 TFSI to godny uwagi silnik sportowy. Jego dźwięk jest teraz jeszcze głębszy i lepiej słyszalny. Jeśli system wyboru dynamiki jazdy Audi Drive Select, montowany seryjnie w Audi S3 Limousine, pracuje w trybie Dynamic, wówczas to po naciśnięciu pedału przyśpieszenia silnik reaguje jeszcze bardziej bezpośrednio. Krótkie dodawanie gazu wspiera natomiast zmianę biegów w opcjonalnej przekładni S Tronic.

Przy wyższych obrotach i większym obciążeniu jednostki otwierają się klapy wzmacniające dźwięk w układzie wydechowym. Dwa wałki wyrównoważające gwarantują wysoką kulturę mechaniczną pracy silnika.

Stosunek przekroju cylindra do suwu tłoków (82,5 x 92,8 mm) daje pojemność skokową 1984 cm3. Wytrzymałe aluminiowe tłoki i wzmocnione korbowody z nowymi łożyskami przenoszą moc na wał korbowy. Głowicę silnika wykonano z twardego, a jednocześnie lekkiego stopu aluminiowo-krzemowego. To konstrukcyjna nowość w porównaniu z modelem 1.8 TFSI; nowy materiał łączy wysoką wytrzymałość i odporność na wysokie temperatury z niewielkim ciężarem.

Turbosprężarka jeszcze bardziej zwiększa moc silnika. Wytwarza do 1,2 bara względnego ciśnienia ładowania i wytrzymuje temperaturę do 1000 stopni Celsjusza. Efektywny intercooler znacznie obniża temperaturę sprężonego powietrza i zwiększa w ten sposób jego ilość potrzebną do spalania.

Elektryczny nastawnik zaworu upustowego Wastegate pracuje bardzo szybko i precyzyjnie. W zakresie obciążeń częściowych obniża ciśnienie ładowania, co zmniejsza straty towarzyszące wymianie mieszanki paliwowo-powietrznej.

Cztery cylindry napełniane są optymalną mieszanką paliwa i powietrza. Tzw. klapy Drumble wprawiają wpływające powietrze w odpowiednią rotację. To warunek uzyskania optymalnej mieszanki. Możliwa jest zmiana położenia krzywek wlotu na wałku rozrządu o 60 stopni kąta obrotu wału korbowego oraz położenia krzywek wylotu o 30 stopni.

Ponadto działający po stronie wydechowej system zmiennych faz rozrządu Audi Valvelift System (AVS) zmienia skok zaworów na dwa różne, możliwe do wyboru sposoby.

Niskie spalanie silnika 2.0 TFSI to efekt zastosowania również innych rozwiązań składających się na modułowy system efektywności Audi. Przykładem jest tu dodatkowy wtrysk pośredni, uzupełniający bezpośredni wtrysk benzyny FSI.

W zakresie obciążeń częściowych redukuje on zużycie paliwa i emisję cząstek stałych. Bezpośredni wtrysk benzyny FSI aktywuje się przy rozruchu silnika i przy większych obciążeniach.

W innowacyjnym systemie zarządzania temperaturą dwa zintegrowane ze sobą zawory suwakowe-obrotowe regulują przepływ cieczy chłodzącej. Sprawiają, że olej silnikowy możliwie szybko osiąga po starcie właściwą temperaturę pracy.

Kolektor wylotowy silnika zintegrowano z jego głowicą. To kolejne rozwiązanie, które sprawia, że silnik po zimnym starcie szybciej się ogrzewa. Ponadto obniża temperaturę spalin.

Kolejne elementy modułowego systemu efektywności Audi to redukcja tarcia dzięki zastosowaniu nowatorskiej powłoki powierzchni tłoków i dzięki łożyskom obu dodatkowych wałków wyrównoważających, regulowana pompa olejowa, która zużywa tyle oleju, ile akurat potrzeba, oraz system start-stop.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama