/  /  / A6
Audi A6

Audi A6

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Wyższa
Cena185 600 zł - 571 100 zł (aktualizacja: 2016-11-04)
Emisja CO2110 g/km - 223 g/km
Żużycie paliwa4,2 L/100km - 9,6 L/100km
 
Audi A6 (2011- )
© Audi
Audi A6 (2011- )Audi A6 (2011- )Audi A6 (2011- )Audi A6 (2011- )Audi A6 (2011- )Audi A6 (2011- )Audi A6 (2011- )Audi A6 (2011- )Audi A6 (2011- )Audi A6 (2011- )Audi A6 (2011- )Audi A6 (2011- )Audi A6 (2011- )Audi A6 (2011- )Audi A6 (2011- )Audi A6 (2011- )Audi A6 (2011- )Audi A6 (2011- )Audi 100 C1Audi 100 C2Audi 100 C3Audi 100 C4Audi A6 C5Audi A6 C6
W roku 2011 zaprezentowana została oficjalnie czwarta generacja limuzyny klasy wyższej producenta z Ingolstadt, Audi A6. W odróżnieniu jednak od pierwszej A6, będącej zaledwie wariacją na temat poprzedzającego ją Audi 100, A6 2011 stanowi całkowicie nową konstrukcję, zgłaszając swój udział w rywalizacji o najwyższe pozycje w klasie E.

Mimo, iż historia nazwy A6 rozpoczyna się dopiero w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, to za jego protoplastę powszechnie uznaje się model 100, który światło dziennie ujrzał w 1968 roku.

Pierwsza generacja Audi 100, zbudowana na platformie C koncernu VW, była zarazem pierwszym pojazdem powstałym pod władzami Volkswagena, gdy ten przejął poprzednika marki Audi, Auto Union. Jak głoszą niepotwierdzone informacje, samochód został zaprojektowany i zbudowany przez inżynierów Auto Union, w sprzeczności z wizją ówczesnych władz Volkswagena, pragnących rozwijać w nowych fabrykach, przejętych wraz z nowym przedsiębiorstwem, konstrukcję auta z silnikiem chłodzonym powietrzem, pracującym z tyłu pojazdu. Audi 100 wyposażone zostało w silnik benzynowy chłodzony powietrzem, umieszczony z przodu. Jak się później okazało, tego typu rozwiązanie stało się wiodącym w koncernie Volkswagena. Samo oznaczenie modelu pochodzi zaś od mocy pierwotnie zastosowanego silnika. Wraz z debiutem pierwszej „setki” władzom VW przyszło się zmierzyć z przekraczającym wszelkie oczekiwania sukcesem rynkowym. Zapotrzebowanie na nowy produkt było tak duże, iż produkcję, prowadzoną dotychczas jedynie w zakładach, w Ingolstadt rozszerzyć trzeba było na fabrykę w Wolfsburgu (w ciągu trzech pierwszych lat produkcji powstało pół miliona sztuk). Obok klasycznej, trójbryłowej, czterodrzwiowej limuzyny dostępne były również dwudrzwiowy sedan oraz wersja coupe. Warto zwrócić uwagę na wymiary samochodu klasy wyższej, które obecnie stawiały by go w jednym szeregu z autami klasy...C, mierzył bowiem 4399mm długości, 1727mm szerokości oraz 1417mm wysokości. Pierwszy model doczekał się następcy w roku 1976.

Druga generacja modelu wprowadzała pewne znaczące nowości do gamy modelu. Pierwszą z nich był pięciocylindrowy silnik benzynowy, wykorzystany do napędu samochodu po raz pierwszy. Inną nowością, która przetrwała po dziś dzień jest nazwa Avant, oznaczająca wówczas pięciodrzwiowego liftbacka, obecnego wśród wersji nadwoziowych modelu obok cztero i dwudrzwiowego sedana. To właśnie model  z nadwoziem typu Avant był milionowym wyprodukowanym Audi. Miało to miejsce w 1977 roku w fabryce, w niemieckim Neckarsulm. W porównaniu do pierwszej generacji auto urosło mierząc odpowiednio (dł/szer/wys/) 4680/1768/1393mm W tym samym okresie co druga generacja modelu 100, powstawała również, przeznaczona na brytyjski rynek, seria 200, dzieląca z kontynentalnym modelem platformę C.

 Kolejne Audi 100 (C3) weszło do sprzedaży w 1982 roku i tradycyjnie wprowadzało kilka "wiekopomnych" nowości. Jedną z nich było opływowe nadwozie o współczynniku oporu powietrza wynoszącym 0,30. Rodząca się świadomość klientów w zakresie ekonomiki jazdy oraz współzależności pomiędzy oporem aerodynamicznym, a zużyciem paliwa pozwoliły modelowi na zyskanie popularności jako autu dbającemu o ten aspekt. Drugim, znacznie bardziej doniosłym faktem był ten, iż po raz pierwszy na nadwoziu samochodu osobowego miejsce znalazły trzy magiczne litery TDI, oznaczające silnik Diesla z wtryskiem bezpośrednim, otwierający nowy rozdział w historii tego typu napędu. Także w tym modelu po raz pierwszy użyta została nazwa Avant w odniesieniu do modelu o nadwoziu typu kombi. Z długością równą niemal 4.8m wymiarami odpowiadało samochodom klasy wyższej produkowanym także w dzisiejszych czasach, szerokość wynosiła 1814, zaś wysokość 1420mm. W tym samym okresie kontynuowano produkcję modelu 200 (stanowiącego bardziej luksusową oraz mocniejszą odmianę 100).

Produkowana od 1991 roku czwarta generacja modelu 100 była zarazem ostatnią, która nosiła ten symbol. W 1994 roku zastąpił ją model A6, powstały na tej samej platformie, oznaczonej jako C4.

Pierwszy całkiem nowy model A6 zaprezentowany został w 1997. Nowe nadwozie, mimo, iż wciąż było czterodrzwiowym sedanem, różniło się zdecydowanie od swoich poprzedników. Jego kształty nabrały lekkości, bryła przodu, części pasażerskiej oraz bagażnika łączyły się ze sobą płynnie, tworząc harmonijną całość. Mimo, iż w porównaniu do poprzedniej wersji długość nadwozia niemal się nie zmieniła, a szerokość i wysokość zwiększyły się (4797/1783/1430mm), konstrukcja  sprawiała wrażenie lżejszej i dynamiczniejszej niż poprzednik. Oprócz sedana dostępna była również wersja kombi. Do napędu posłużyć mógł jeden z szerokiej gamy silników benzynowych o mocach od 125KM w przypadku jednostki 1.8 20V, do 461KM uzyskiwanych z silnika 4.2 TT 40V (RS6), bądź diesel o pojemności 1.9l albo 2.5l, które w zależności od okresu produkcji dysponowały mocami od 110 do 179KM. Oprócz nadwozia typu sedan, oraz tradycyjnego już Avanta, w ofercie modelu pojawiła się także wersja uterenowiona (Allroad), pozwalające nie tylko wjechać w naprawdę wymagający teren, ale bezpiecznie się z niego wydostać. W teście zderzeniowym EuroNCAP Audi A6 zdobyło notę trzech gwiazdek.

Trzecia generacja A6 (oznaczona przez producenta jako C6) zaprezentowana została w 2004 roku. Sylwetka nadwozia, w porównaniu do poprzednika, stała się bardziej masywna, jednak zasadniczy kształt nadwozia stanowił raczej ewolucję poprzednika w stronę w klasy wyższej, niż kompletnie nowy pomysł. Auto, które po raz kolejny urosło (4927/1855/1459) otrzymało ramę „Single Frame”, zatem znak firmowy Audi ostatnich lat. Ponadto wyposażono je w system MMI, służący do obsługi urządzeń multimedialnych w aucie, takich jak m.in. nawigacja satelitarna, czy system audio. Auto, które w 2005 roku uzyskało tytuł World Car of the Year występować mogło jako sedan, kombi, terenowa wersja Allroad, bądź S6 lub RS6, w których to wersjach ta niemal pięciometrowa limuzyna zapewniała swoim użytkownikom prawdziwie sportowe osiągi. Audi, z nadwoziem zaprojektowanym przez Waltera De’Silvę uzyskało w teście zderzeniowym organizacji EuroNCAP maksymalną notę pięciu gwiazdek. Auto napędzać mogły silniki benzynowe o pojemności od 2 do 5.2l (170-571KM) lub diesle od 2.0 do 3.0l (136- 175KM). W 1998 przeprowadzono lifting modelu, który pozwolił A-szóstce na zachowanie świeżości aż do debiutu kolejnego modelu.

2011- to rok debiutu generacji nr IV. Auto, powstałe na platformie C7, mierzy 4915mm długości, 1874mm szerokości oraz 1455mm wysokości. Jest zatem od poprzednika niższe i krótsze ale za to szersze, co pozytywnie wpływa na przestronność wnętrza, jak również na osiągi w szybko pokonywanych zakrętach. Wygląd samochodu, sugerujący nie tylko sportowy charakter, ale również to, z czym Audi chce być identyfikowane, zatem najnowszą technologię zmieszczoną pod nadwoziem najnowszego A6, nie jest tylko na pokaz. Elementy nadwozia, m.in. drzwi, maska, czy klapa bagażnika, dla obniżenia wagi wykonane zostały z aluminium. Rozwiązanie takie, pomagające zredukować masę auta, wpływa również pośrednio na osiągi, pozwalając bardziej efektywnie korzystać z mocy generowanej przez jednostki napędowe, a przy tym zredukować zużycie paliwa. Wnętrze auta przypomina to z modelu A7, jednak nie stanowi to zarzutu, wręcz przeciwnie, jest kolejną zaletą. Zwracająca się ku kierowcy deska rozdzielcza płynnie łączy się z drzwiami. Wykończona może być drewnem lub aluminium, podobnie jak szeroka konsola centralna, w której umieszczono lewarek skrzyni biegów, pokrętło systemu MMI oraz podłokietnik. Jako, że obecnie o klasie samochodu nie stanowią już tylko materiały, z jakich został wykonany oraz geniusz inżynierów ujawniony w przygotowaniu rozwiązań konstrukcyjnych nadwozia, czy napędu, lecz także elektroniczne systemy wspomagające kierowcę, Audi A6 rocznik 2011 przewozi na swym pokładzie całą masę tego typu urządzeń. Pierwszym z nich jest system „Night Vision”, oparty o kamerę termowizyjną, pozwalającą dostrzec w nocy obiekty znajdujące się poza zasięgiem reflektorów. Jednak nowoczesność tego rozwiązania nie polega jedynie na użyciu noktowizora. System ten, wyświetlając na ekranie obraz z kamery termowizyjnej identyfikuje znajdujące się na drodze obiekty, potrafi odróżnić idącą wzdłuż drogi osobę od przechodzącej w poprzek i poinformować o tym kierowcę. Innym nowatorskim rozwiązaniem jest aktywny tempomat. Jednak jego działanie, polegające na automatycznym przyspieszaniu bądź hamowaniu samochodu w oparciu o umieszczony w pasie przednim radar, zostało rozszerzone o odczyty z nawigacji satelitarnej. Tak skonstruowane urządzenie potrafi odróżnić, czy samochód jadący przed nami na autostradzie z włączonym kierunkowskazem i przyhamowujący nieco, będzie się zatrzymywał, czy jedynie sygnalizuje zamiar skrętu na zbliżający się zjazd.
Kolejnymi systemami są „Side Assist” oraz „Active Lane Assist”. Pierwszy z nich zapobiega najechaniu podczas zmiany pasa ruchu na pojazd znajdujący się w martwym polu (za pomocą diod umieszczonych w lusterku), drugi zaś pilnuje, aby kierowca nie zjechał z pasa ruchu, na którym aktualnie się znajduje. Innymi systemami, do których zdążyliśmy się już przyzwyczaić jest asystent świateł drogowych, dzięki któremu spada ryzyko, iż oślepiony przez nas kierowca spowoduje wypadek, a jednocześnie zapewniający możliwie dobrą widoczność w nocy dla kierującego pojazdem. Kolejnym zaś asystent parkowania, który przy pomocy rozmieszczonych dookoła auta czujników nie tylko znajdzie przestrzeń, w której zmieści się nasz pojazd, ale również niemal całkowicie samodzielnie go w niej umieści.
Jako podstawowy silnik użyty do napędu A6 służy 204-konny benzyniak o pojemności 2.8l, wyposażony w bezpośredni wtrysk. Podstawowym dieslem zaś dwulitrowe TDI o mocy 177KM.

ESP (system stabilizujący tor jazdy), ABS z EBV i hydraulicznym asystentem hamowania, elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego EDS, ASR (kontrola trakcji), „Audi Pre Sense Basic” - systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów w celu zminimalizowania skutków ewentualnej kolizji (aktywne napinacze pasów bezpieczeństwa, funkcja kontroli zamykania dachu przesuwnego i szyb bocznych, aktywacja świateł awaryjnych), reflektory ksenonowe z układem zmywania i dynamiczną regulacją zasięgu, światła do jazdy dziennej w technice LED, reflektory tylne w technologii LED, adaptacyjne światła hamowania, dysze spryskiwaczy ogrzewane, Servotronic - wspomaganie układu kierowniczego zależne od prędkości jazdy- te wszystkie elementy poprawiające bezpieczeństwo czynne podróżujących Audi A6 znajdziemy w wyposażeniu seryjnym pojazdu. Jeśli zaś chodzi o bezpieczeństwo bierne, w wyposażeniu standardowym znajdziemy
poduszki powietrzne, czołowe dla kierowcy i pasażera, poduszki powietrzne, boczne z przodu, kurtyny powietrzne chroniące głowy pasażerów z przodu i z tył auta oraz napinacze pasów bezpieczeństwa.

Do konkurentów limuzyny Audi zaliczają się takie pojazdy jak Mercedes klasy E, BMW serii 5, Cadillac CTS,  Lexus GS, Infiniti M, Jaguar XF czy Volvo S80.
 

A6 najczęściej porównywany z

Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A7
Audi A7
BMW 3
BMW 3
BMW 5
BMW 5
Lexus IS
Lexus IS
Lexus GS
Lexus GS
Mercedes E
Mercedes E
Reklama