/  /  /  /  / Nowe Audi A4
Audi A5

Audi A5

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa ŚredniaSportowo Rekreacyjne / Klasa Średnia
Emisja CO2--
Żużycie paliwa--
 

Nowe Audi A4

Audi|
Audi A4
© Audi
Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4

Z nowymi rozwiązaniami w dziedzinie efektywności, dynamiki oraz odświeżoną stylistyką linii A4, Audi chce powalczyć o prymat w swojej klasie.

A4 jest najchętniej kupowanym Audi i to już od 39 lat. Łącznie marka sprzedała dziesięć milionów egzemplarzy tego modelu w ośmiu generacjach.

Poziome linie przodu nadwozia zostały mocniej podkreślone. Maska silnika jest bardziej wysklepiona, górne narożniki osłony chłodnicy Singleframe zostały ścięte, poprzeczne żebra i pierścienie Audi sprawiają wrażenie trójwymiarowych. Osłona chłodnicy jest szara w wersjach sześciocylindrowych, a w połączeniu z pakietem S line exterieur – czarna z połyskiem. Wzrok przyciągają ostro zarysowane wloty powietrza, ich zmodyfikowane kratownice oraz płaskie reflektory przeciwmgielne w nowych zderzakach. A4 allroad quattro różni się od pozostałych wariantów osłoną chłodnicy z poziomymi, chromowanymi listwami oraz okrągłymi reflektorami przeciwmgielnymi.

Reflektory również wyglądają teraz inaczej. Ich dolna krawędź ma kształt lekkiej fali, we wnętrzu zastosowano nowy podział. Na życzenie Audi montuje reflektory ksenonowe plus, w których diodowe światła do jazdy dziennej tworzą wąski, optycznie homogeniczny pas a obszar soczewki świateł ksenonowych jest otwarty. Na życzenie można otrzymać system adaptive light z funkcją statycznego i dynamicznego doświetlania zakrętów. Tylne światła naśladują swoją formą światła przednie. W przypadku reflektorów ksenonowych plus także z tyłu zastosowano homogeniczne pasy diodowe. Zderzak z wkładem dyfuzora otrzymał nowy kształt, a układ wydechowy zakończony jest zawsze dwoma końcówkami.

Oferta lakierów obejmuje 15 kolorów, w tym cztery zupełnie nowe. Dla Limousine i Avant można wybrać pakiet S line exterieur, który w przypadku wersji Avant obejmuje także spojler na krawędzi dachu.

Modyfikacje spowodowały tylko niewielkie zmiany wymiarów. A4 limuzyna i Avant mają długość 4,70 m, A4 allroad quattro i S4 – 4,72 m. Rozstaw osi wynosi we wszystkich modelach 2,81 m, szerokość 1,83 lub 1,84 m. Wysokość w zależności od wersji nadwozia to 1,41 m lub 1,50 m.

Pakiet sportowy S line
Pakiet sportowy S line, dostępny dla limuzyny i Avanta w wersji Ambition. W tym przypadku wnętrze utrzymane jest w czarnym kolorze i zaakcentowane szarymi szwami kontrastowymi na sportowych siedzeniach, dywanikach, sportowej skórzanej kierownicy i dźwigni zmiany biegów. Aplikacje dekoracyjne wykonane są z matowego, szczotkowanego aluminium. Pakiet, który można połączyć z wieloma innymi elementami opcjonalnymi, uzupełnia sportowe zawieszenie S line, obniżające nadwozie o 30 mm, 18-calowe obręcze kół oraz logo na nadwoziu i listwach progowych.

Bagażnik
Wszystkie modele rodziny A4 mają duże bagażniki. W limuzynie podstawowa pojemność wynosi 480 litrów, w wersji Avant i allroad quattro – 490 litrów, zarówno z napędem na przednią oś, jak i na cztery koła. Dzięki niskiej krawędzi bagażnika i prostym bocznym ścianom przestrzeń bagażową można bardzo dobrze wykorzystać. We wszystkich modelach seryjne, dzielone oparcie kanapy tylnej można złożyć dwoma ruchami rąk; zagłówki mogą pozostać na swoim miejscu. Po złożeniu oparć przestrzeń na bagaż wzrasta do 962 lub 1430 litrów. Zaczepy do mocowania bagażu są wykonane z masywnego metalu i chromowane.


Silniki
Audi oferuje dla modeli A4 – cztery benzynowe silniki TFSI i sześć jednostek TDI. Wszystkie jednostki napędowe odzwierciedlają filozofię downsizingu Audi: są to doładowane silniki z wtryskiem bezpośrednim o dużej sile ciągu; już podstawowa jednostka czterocylindrowa dysponuje momentem 230 Nm. System start-stop stanowi seryjne wyposażenie wszystkich silników.

Do każdego wariantu silnika w rodzinie A4 oferowana jest skrzynia biegów – sześciobiegowa przekładnia manualna, bezstopniowy multitronic albo sportowa przekładnia siedmiobiegowa S tronic. W limuzynie i w wersji Avant można wybierać spośród 23 kombinacji silnika i skrzyni biegów. Multitronic występuje w połączeniu z napędem przednim


Podwozie
Modele A4 jeżdżą z szerokim rozstawem kół, który dla osi przedniej wynosi 1.564 (limuzyna i Avant) albo 1.583 milimetry (allroad quattro); na osi tylnej jest to 1.551 względnie 1.574 milimetry. W celu zmniejszenia mas nieresorowanych, wiele elementów zawieszenia kół przednich wykonano z aluminium.  Nowością w modelach A4 jest bardzo efektywny elektromechaniczny układ kierowniczy ze wspomaganiem, które jest dopasowywane do aktualnej prędkości jazdy. Silnik elektryczny układu, zintegrowany w przekładni kierowniczej, podczas jazdy na wprost nie wymaga żadnej energii, dzięki temu zużycie paliwa zmniejsza się, w zależności od silnika, nawet o 0,3 litra na 100 km (7 gramów CO2 na km).

Opcjonalnie Audi oferuje do limuzyny i modelu Avant zawieszenie sportowe; w wersji wyposażenia Ambition jest ono montowane seryjnie. Alternatywnie dostępne jest sportowe zawieszenie S line, które obniża karoserię o 30 milimetrów. Ponadto do wyboru jest także zawieszenie z adaptacyjną regulacją amortyzatorów. Tak zwane amortyzatory CDC (CDC: continuous damping control) posiadają elektromechanicznie sterowane zawory, które regulują przepływ płynu hydraulicznego między rurami amortyzatora.

Systemy wspierające kierowcę
Dla rodziny A4 Audi oferuje bogaty wybór systemów wspierających kierowcę. We wszystkich wersjach o mocy powyżej 88 kW montowany jest seryjnie komputer pokładowy z funkcją zalecającą przerwanie jazdy w celu odpoczynku. Funkcja ta znacznie poprawia bezpieczeństwo, trzeba bowiem pamiętać, że prawie jedna czwarta wszystkich wypadków komunikacyjnych spowodowana jest zmęczeniem kierowcy. Komputer pokładowy z funkcją zalecającą przerwanie jazdy obserwuje w sposób ciągły ruchy kierownicy oraz używanie przez kierowcę przełączników i pedałów. Na tej podstawie wylicza i zapisuje w pamięci indywidualny profil jazdy. Gdy moduł sterujący rozpozna, iż zachowanie kierowcy odbiega od profilu, na przykład zmniejszy się częstotliwość ruchów kierownicy, wygeneruje optyczne i akustyczne ostrzeżenie. System włącza się przy prędkości powyżej 65 km/h i może być w każdej chwili dezaktywowany, jak każdy z systemów wspierających.

Adaptive cruise control
Spośród opcjonalnych systemów wspierających kierowcę, w które wyposażono rodzinę modeli A4, najbardziej kompleksowy jest system adaptive cruise control (ACC). System ten, aktywny przy prędkości od 30 do 200 km/h, współpracuje z radarem i utrzymuje A4 w żądanej odległości do jadącego z przodu pojazdu, samoczynnie przyspieszając i zwalniając. Kierowca może wybrać jeden z czterech stopni komfortowej lub sportowej pracy systemu oraz jeden z czterech stopni odległości od innego pojazdu.

ACC jest zintegrowane z Audi braking guard. Gdy czujnik radarowy A4 rozpozna grożące niebezpieczeństwo najechania na jadący z przodu pojazd, system ostrzeże kierowcę odpowiednio do sytuacji. Pierwszy stopień ostrzeżenia to sygnał dźwiękowy i czerwona dioda na wyświetlaczu komputera pokładowego. Jednocześnie napełniany jest wstępnie układ hamulcowy, a okładziny są przysuwane do tarcz. Gdy kierowca wciśnie teraz pedał hamulca, hamowanie nastąpi praktycznie natychmiast. Jeżeli kierowca pozostanie bierny, nastąpi drugi stopień ostrzeżenia – krótkie szarpnięcie. Gdy teraz zahamuje, jednak ze zbyt małą siłą, hydrauliczny asystent hamulców zwiększy siłę hamowania. W przypadku całkowitego braku reakcji ze strony kierowcy system zainicjuje proces częściowego hamowania z siłą około 3 m/s2. Przy prędkościach poniżej 30 km/h w krytycznym przypadku Audi A4 zahamuje z pełną siłą.

Opcjonalny Audi side assist ułatwia kierowcy zmianę pasa ruchu. Przy prędkości powyżej 30 km/h czujniki radarowe obserwują sytuację za A4. Gdy w martwym polu widzenia znajdzie się inny pojazd lub będzie nadjeżdżał z dużą prędkością, zapali się żółta dioda w obudowie lusterka zewnętrznego

Nowością w serii A4 jest Audi active lane assist, aktywujący się przy prędkości 65 km/h. System obserwuje linie wzdłuż jezdni za pomocą małej kamery wbudowanej w lusterko wewnętrzne. Gdy A4 zbliży się do jednej z linii bez włączonego kierunkowskazu, system poprzez lekką ingerencję w elektromechaniczny układ kierowniczy pomoże kierowcy wrócić na prawidłowy tor jazdy. Kierowca może ustalić w systemie MMI, kiedy ma nastąpić ingerencja i czy ma być połączona z wibracjami kierownicy. W celu ułatwienia parkowania Audi proponuje trzy różne rozwiązania. Najbardziej rozbudowana wersja - czujniki parkowania z kamerą cofania z obiektywem „rybie oko”. Obserwuje ona obszar za samochodem.

Systemy multimedialne
Dla wszystkich trzech wariantów nadwozia A4 oferowany jest modułowy system multimedialny. Montowane seryjnie radio chorus obejmuje radio, napęd CD, wzmacniacz o mocy 80 W i osiem głośników. Obsługa radia chorus opiera się na koncepcji MMI, a informacje wyświetlane są na 6,5-calowym wyświetlaczu monochromatycznym.

Audi S4 i S4 Avant
Audi S4 Limousine i S4 Avant reprezentują typową dla Audi linię eleganckich i jednocześnie sportowych samochodów – są mocne, szybkie i doskonale sprawdzają się także podczas codziennej eksploatacji. Sześciokątna osłona chłodnicy Singleframe, reflektory w kształcie klina z diodowymi pasami świateł do jazdy dziennej, diodowe światła tylne i nowe zderzaki pozwalają od razu zorientować się, że mamy do czynienia ze zmodyfikowaną wersją.S4 różni się od A4 kilkoma detalami. Kratownica osłony chłodnicy utrzymana jest w kolorze szarym Platinum i posiada starannie dopracowane, poziome chromowane listwy oraz logo S4. We wlotach powietrza znajdują się kratki w formie rombów z podwójnymi chromowanymi listwami, reflektory przeciwmgielne mają ostre krawędzie. Zmodyfikowany jest także centralny, dolny wlot powietrza. Obudowy lusterek zewnętrznych wykonane są z aluminium, listwy na progach pokryto lakierem w kolorze nadwozia, a na bokach nadwozia znajduje się logo V6 T.

Nowe modele S różnią się od pozostałych wariantów także z tyłu, na przykład wkładem dyfuzora z aluminiowym spojlerem oraz dwoma końcówkami układu wydechowego w kształcie elipsy. W S4 Avant krawędź dachowa przedłużona jest spojlerem, w limuzynie spojler umieszczono na pokrywie bagażnika. Dla modeli S zarezerwowane są dwa specjalne kolory lakieru – niebieski Estoril kryształowy i srebrny Prisma kryształowy. Z długością 4,72 metra modele S są dłuższe od modelu A4 o 15 mm (limuzyna) lub 20 mm (Avant). Są także niższe o 21 mm (wysokość 1,41 lub 1,42 metra).
Wnętrze

Zarówno S4 limuzyna jak i S4 Avant mają pod maską silnik 3.0 TFSI. Doładowywana kompresorem jednostka V6 rozwija moc 245 kW (333 KM) i od 2200 do 5900 obr./min utrzymuje stały moment obrotowy 440 Nm. Modele S4 zachwycają swoimi osiągami. Limuzyna przyspiesza od zera do 100 km/h w 5,0 sekund, a jej prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h

Oba modele posiadają sztywne sportowe zawieszenie S, obniżające nadwozie o 30 milimetrów. Na życzenie Audi uzupełnia je o elektroniczną regulację amortyzatorów współpracującą z systemem dynamiki jazdy Audi drive select.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama