/  /  /  / Emisja CO2 w Polsce - mogłoby być lepiej. Liderzy polskiego rynku
Aston Martin

Aston Martin

Zmień
Aston Martin to jeden z najbardziej znanych brytyjskich producentów samochodów luksusowo-sportowych. Nazwa firmy pochodzi od nazwiska jednego z założycieli, Lionela Martin, a także wyścigu Aston Clinton Hill Climb, którym zajmował się Martin.
Dowiedz się więcej o marce
 

Emisja CO2 w Polsce - mogłoby być lepiej. Liderzy polskiego rynku

null
nullnullnullnull

Średni poziom emisji CO2 w Polsce w 2011 roku wyniósł dla nowych samochodów osobowych 146,1 g/km. To znacznie powyżej średniej europejskiej, która – zgodnie z najnowszymi analizami firmy JATO Dynamics, wyniosła w ubiegłym roku 136,1 g/km. W zestawieniu liderów niskiej emisji CO2 Polska znalazła dopiero na 14 pozycji, należy jednak do czołówki krajów o jej największym spadku. W porównaniu do 2010 roku poziom emisji w naszym kraju zmniejszył się o 6,2 g/km, co jest siódmym najwyższym pod względem wielkości poziomem spadku w Europie.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
W porównaniu do wyników całego rynku europejskiego, na którym  wartości docelowe 130 g/km wyznaczone na rok 2015 osiągnęło już osiem marek (producentów) samochodów osobowych, w Polsce tylko 2 markom udało się przekroczyć tę granicą (Smart i Fiat).

Jak wynika z danych zebranych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, liderem ekologii wśród marek oferowanych na polskim rynku jest Smart, dla której to marki średnia ważona emisja* wyniosła w 2011 roku 104 g/km. Tuż za Smartem, na drugiej pozycji plasuje się lider europejskiego rankingu - Fiat (129 g/km). Kupione w 2011 roku Europie samochody tego producenta emitują średnio 118,2 g/km. Na trzecim miejscu znajduje się Lancia (133 g/km) z produkowanym w Polsce modelem Ypsilon, na czwartym/piątym - ex aequo marki: Peugeot oraz  Mini (po 135 g/km). Najsłabiej pod względem emisji wypadają marki: Infiniti (242 g/km), Aston Martin (395 g/km) oraz Bentley (396 g/km).

Prezentowane dane pokazują, że najmniej CO2 emitują samochody marek, które w swej ofercie posiadają małe auta z silnikami o niewielkich pojemnościach, których spalanie, a w konsekwencji emisja CO2, są stosunkowo niskie. Na drugim krańcu rankingu przeważają marki Premium (z wyjątkiem Łady oraz LTI). Są to przeważnie auta klasyfikowane w wyższych segmentach, o większych gabarytach i masie, napędzane silnikami o dużych pojemnościach. Niektóre z marek Premium próbują zmniejszać średni poziom emisji CO2 wypuszczając na rynek małe modele. Tak w ubiegłym roku postąpił Aston Martin, oferując model Cygnet (o emisji 110 g/km) powstały na bazie Toyoty iQ.

Pod względem emisji CO2 marki popularne wykazują swą wyższość nad markami segmentu Premium. Średni ważony poziom emisji dla tej pierwszej grupy aut wynosi 141 g/km, a drugiej – 165 g/km. To między innymi efekt znacznego udziału w sprzedaży samochodów klasy niższej oraz niższej średniej, których wspólny udział w rynku wynosi około 60%. Auta te są przeważnie kupowane przez klientów indywidualnych, stąd średni poziom emisji samochodów w tej grupie (139 g/km) jest niższy niż wśród aut , których nabywcami są klienci instytucjonalni (144 g/km).

Średnia ważona emisja CO2 znacznej części oferowanych w Polsce modeli mieści się w klasie C i D. Ta ostatnia kategoria (emisja na poziomie 141-160 g/km) jest liderem polskiego rynku. W ubiegłym roku średni poziom emisji aż 95 oferowanych modeli spełniał wymogi tej klasy. W sumie sprzedaż aut zgrupowanych w tej klasie wyniosła 126 481 sztuk, co stanowiło 42,45% rynku. 53 modele znalazły się w klasie emisji C (121-140 g/km), co przełożyło się na sprzedaż 108 277 pojazdów (36,34% udziału w rynku). Najmniej, bo zaledwie 5 modeli emitowało poniżej 100 g/km CO2 (552 szt.; 0,19% udziału). W kategorii G, samochodów, które emitują ponad 251 g/km znalazło się 30 modeli (887 szt.; 0,30% udziału).

Analizując poziom emisji CO2 przez samochody w Polsce należy zwrócić uwagę na specyfikę krajowego rynku, na którym dominują używane auta pochodzące z importu (którego to problemu nie mają rynki zachodnie). Przeważają wśród nich starsze pojazdy, o znacznie wyższych parametrach emisji CO2. Po uwzględnieniu w statystykach aut z importu ostateczny poziom średniej ważonej emisji w Polsce byłby znacznie wyższy.

* Średnia ważona emisja CO2 liczona jest jako wynik sumy iloczynów wielkości sprzedaży poszczególnych konfiguracji i ich emisji, podzielony przez całkowitą wielkość sprzedaży tych konfiguracji.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane

Najnowsze wiadomości - Aston Martin

Reklama