/  /  /  / Piękna Alfa Romeo 4C i jej silnik
Alfa Romeo

Alfa Romeo

Zmień
Alfa Romeo to włoska marka z ponad 100-letnią tradycją, słynąca z produkcji samochodów wyścigowych oraz sportowych. Pochodząca z Mediolanu firma wchodzi w skład koncernu Fiat, w którym pełni rolę producenta aut o sportowym zacięciu z segmentu premium.
Dowiedz się więcej o marce
 

Piękna Alfa Romeo 4C i jej silnik

Alfa Romeo|
null
© Alfa Romeo
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

W Alfie 4C debiutuje nowy czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1750 z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa o wartości 200 bar. Wartości momentu obrotowego i mocy plasują tą jednostkę u szczytu swojej kategorii dzięki wartościom odpowiednio ponad 200Nm/l oraz 137KM/l, natomiast maksymalna moc wynosi 240 KM przy 6000 obrotów.

Poza tym elastyczność i sportowy charakter zapewnione są przez maksymalny moment obrotowy 350 Nm, dostępny w zakresie od 2200-4250 obrotów, a 80% tej wartości jest osiągana już przy 1800 obrotów.

Według danych producenta, Alfa Romeo 4C osiąga 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy i rozwija maksymalną prędkość ponad 250 km/h. Emocje jazdy potęguje dźwięk pracy układu wydechowego (bogaty i pełny) z typowymi basowymi dźwiękami dochodzącymi z dolotu.

W 4C osiągi idą w parze z poszanowaniem środowiska. Dzięki kontroli wtrysków wielopunktowych oraz układom pozwalającym na redukcję tarć i utraty energii wartość emisji spalin w Alfie jest tak niska, że spełnia surowe limity europejskiej normy Euro 6.

Montowany w Alfie 4C benzynowy silnik o pojemności 1750 z turbodoładowaniem o mocy 240 KM i z bezpośrednim wtryskiem posiada korpus wykonany z aluminium oraz specyficzny układ ssący i wydechowy udoskonalony tak, aby jeszcze bardziej wydobyć sportowy charakter samochodu. Ponadto, zastosowano tu nowoczesne rozwiązania techniczne takie jak wtrysk bezpośredni benzyny, podwójny rozdzielacz faz o pracy ciągłej, turbosprężarka i system kontroli Scavenging, który redukuje efekt tzw. turbo-dziury.



W wyniku badań nad uzyskaniem maksymalnie niskiej wagi zespół napędowy Alfy 4C waży 22 kg mniej niż ten montowany w Alfie Giulietta Quadrifoglio Verde. Aby uzyskać taki wynik, korpus silnika został wykonany z aluminium z odlewanymi wstawkami, dzięki czemu jest nie tylko lżejszy, ale jednocześnie przyczynia się do poprawy sztywności jednostki napędowej oraz zmniejszenia drgań (mniejsze drgania są osiągane poprzez zastosowanie wału korbowego silnika z ośmioma przeciwwagami, który umożliwia zwiększenie maksymalnych obrotów na minutę).

Poza tym, aby udoskonalić osiągi, emisję spalin i zużycie oleju, kanały ssące w głowicy cylindrów zostały przeprojektowane tak samo jak tuleje cylindrów, które teraz są wykonane ze specjalnego, cieńszego żeliwa, a tłoki posiadają nowe segmentowanie o zmniejszonym obciążeniu.

Alfa 4C dysponuje wspomnianą wyżej technologią Scavenging, która zwiększa oddawany moment napędowy przy niskich prędkościach obrotowych, gwarantując szybszą odpowiedź na działania kierowcy. Z technicznego punktu widzenia centralka kontroli bardzo dokładnie określa kąt oraz czas nakładania się zaworów, umożliwiając tworzenie się bezpośredniego przepływu powietrza od kolektora ssącego do wydechowego.

Przepływ ten poprawia zarówno czyszczenie komory, zwiększając wydajność spalania, jak i szybkość turbiny, redukując efekt turbo-dziury.

Jako dopełnienie technologii Scavenging silnik jest wyposażony w turbosprężarkę nowej generacji z kolektorem wydechowym typu Pulse Converter, który optymalizuje wykorzystanie fal ciśnienia do zwiększenia momentu napędowego przy niskich prędkościach obrotowych. Zarówno kolektor jak i turbina wykonane są ze specjalnej stali, aby mogły działać w bardzo wysokich temperaturach (ponad 1000 stopni): jest to warunek nieodzowny, aby zmniejszyć zużycie paliwa podczas jazdy po autostradzie ze średnią lub dużą prędkością.

Innym istotnym elementem dla wydajności jednostki napędowej jest zawór (typu Wastegate), który kontroluje ciśnienie doładowania w zależności od warunków jazdy samochodu, ograniczając straty wpompowanego powietrza.

Jak wszystkie samochody sportowe, Alfa Romeo 4C wykorzystuje automatyczny system ochrony turbiny. Zwykle wyłączenie silnika powoduje natychmiastowe zatrzymanie przepływu oleju, który zastyga pozostaje w kanałach, w bardzo wysokich temperaturach: z powodu stresu termicznego olej traci swoje właściwości smarne i powoduje tworzenie się osadów, które mogą uszkodzić silnik.

Aby zapobiec temu zjawisku wprowadzono dodatkową pompę elektryczną sterowaną przez centralkę, która utrzymuje aktywny przepływ w turbo, automatycznie kończąc procedurę chłodzenia.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama