/  / PREZENTACJA | Nowa Skoda Superb – warto o niej pomyśleć

PREZENTACJA | Nowa Skoda Superb – warto o niej pomyśleć

IBRM Samar|
Skoda Superb 2013
© IBRM Samar
Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013Skoda Superb 2013

Dziesiątki nagród przyznanych od 2008 roku w Europie i na Świecie, laureat konkursu „Car of The Year” na wielu rynkach europejskich, wielokrotnie doceniony w ankietach satysfakcji klientów, “najlepsze auto rodzinne”, a także “najlepszy samochód firmowy. Do tego nagrody w kategorii najpiękniejszego auta roku (katowicki Auto Moto Show) i najlepszego samochodu luksusowego … niemal idealne połączenie samochodu dla rodziny i dla szefa, luksusowego, ale i dostępnego nie tylko dla milionerów…czego chcieć więcej? Marzenia producenta sięgają jednak dalej, a auto przez wielu uważane za doskonałe, zostało po raz kolejny “poprawione”.

Rok 2013 to rok Skody Superb po faceliftingu – czy model, który wielu uważa za idealne połączenie funkcjonalności i piękna, innowacji i klasyki, dużych gabarytów, ale i opływowej, zgrabnej sylwetki zmienił się na lepsze?

Zaprezentowany właśnie Superb zapoczątkował, zgodnie z zapowiedzią producenta, największą ofensywę modelową Skody w jej 117-letniej historii. Do 2015 roku producent nie tylko przewiduje odmłodzenie całej oferowanej gamy modeli, ale także wprowadzenie nowych modeli w kolejnych segmentach rynku. Średnio co sześć miesięcy na rynek trafi nowy lub zmodyfikowany model Skody. Tylko w bieżącym roku Skoda planuje wprowadzenie na rynek ośmiu nowych lub zmodyfikowanych modeli. Rozpoczęta ofensywa modelowa jest podstawą nowej strategii wzrostu. Do 2018 roku ten czeski producent chce zwiększyć sprzedaż swoich produktów do co najmniej 1,5 miliona aut rocznie. Producent planuje rozwój nie tylko na rynku europejskim, ale przede wszystkim na rozwijającym się rynku chińskim, w Rosji i Indiach. W roku 2012 sprzedaż Skody osiągnęła poziom 939 200 aut, bijąc ósmy raz z kolei rekord uzyskany w roku poprzednim.

Prezentacja nowego Superba odbyła się podczas Volkswagen Group Night w Szanghaju, w wieczór poprzedzający Shanghaj Motor Show. W Polsce model zaprezentowano po raz pierwszy w czasie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Oficjalna prezentacja dziennikarska odbyła się w połowie maja w pięknych podwiedeńskich plenerach. Auto trafi do salonów w połowie czerwca, ale już teraz dealerzy mogą przyjmować zamówienia.

Miejsce produkcji
Skoda Superb to auto produkowane od roku 2001. Już pierwsza generacja tego modelu uzyskała wyjątkową pozycję na rynku. Auto nawiązuje do historii, produkcji przez Skodę w latach trzydziestych XX wieku dużych reprezentacyjnych limuzyn oferowanych pod tą samą nazwą. Druga generacja modelu pojawiła się na rynku w roku 2008. Rok później do salonów trafiła wersja kombi. Zaprezentowana właśnie nowa wersja modelu wciąż powstaje na tych samych liniach produkcyjnych co poprzednicy, w czeskich Kwasinach.
W sumie od momentu uruchomienia produkcji do dziś liczba wyprodukowanych egzemplarzy Skody Superb wyniosła prawie 557 tysięcy sztuk, z czego w roku 2012 aż 109 tys. 40% sprzedaży Superba w roku 2012 trafiło na rynek chiński.

Klasyfikacja w segmencie, konkurenci
Ta flagowa limuzyna marki z Mlada Bolesław klasyfikowana jest w segmencie aut klasy wyższej średniej (D). Do najważniejszych rywali Superba w segmencie należą Citroen C5, Ford Mondeo, Honda Accord, Mazda 6, Opel Insignia, Peugeot 508, Toyota Avensis, czy Volkswagen Passat.

Kto kupuje prezentowany model?
Superb jest jednym z najczęściej wybieranych modeli w segmencie. Po czterech miesiącach bieżącego roku, ze sprzedażą ponad 850 sztuk zajmuje 3 pozycję w rankingu. Przed nim ulokowały się: pierwszy na liście Volkswagen Passat oraz na drugiej pozycji Toyota Avensis. Auto częściej wybierają przedsiębiorcy niż osoby prywatne. Ich udział w całości zakupów przekroczył na koniec kwietnia poziom 52%. Co więcej, dzięki lepszym parametrom technicznym, takim jak rozstaw osi czy długość nadwozia, a także możliwości doposażenia samochodu do poziomu klasy Premium, wydaje się, że ten model został stworzony pod kątem przetargów, które wygrywa z zadziwiającą regularnością. Warto dodać, że najpopularniejszą konfiguracją od początku 2012 r. jest wersja Elegance w nadwoziu kombi z wysokoprężnym silnikiem 2.0 TDI/ 170 KM współpracująca z 6-biegową automatyczną skrzynią DSG.

Informacje podstawowe
Co się zmieniło w prezentowanym modelu? Przede wszystkim wygląd zewnętrzny. Producent przeprojektował przód i tył auta, upodobniając je do pozostałych modeli z gamy. Zniknęło część krągłości tak widocznych w poprzedniej wersji, dużych płaszczyzn, które teraz zostały przecięte wyraźnymi precyzyjnymi liniami. Dzięki tym zmianom, samochód, który w swym poprzednim kształcie wydawał się być naprawdę ładny, stał się jeszcze ładniejszy. Jego sylwetka nabrała nie tylko bardziej dynamicznego charakteru, ale także tak potrzebnej temu flagowemu produktowi elegancji.  Producent nie zapomniał również o wnętrzu auta, chociaż na pierwszy rzut oka zmieniło się niewiele. Wykrój deski rozdzielczej, kształt zegarów, rozwiązanie zabudowy konsoli centralnej pozostało praktycznie takie same. Zmiany dotyczą raczej użytych materiałów i dobranej kolorystyki. Pojawiły się nowe kierownice trzy- i czteroramienne , nowe obicia foteli (w sumie klienci mogą wybierać z palety jedenastu kombinacji) oraz nowe wstawki dekoracyjne oraz kombinacje barwne.

Wymiary, masy i objętości
W jednym na pewno Superb się nie zmienił. Przy wcale nie największej długości (4 838 mm), to auto wciąż imponuje dużą ilością miejsca dla pasażerów oraz dla bagażu. To kawał porządnego samochodu, oferującego przestronność spotykaną tylko w samochodach klasy wyższej. Jest jednak pewne drobne, no może raczej drobniutkie ale …. Nie jest to na pewno duży problem i w zasadzie nie każdego on dotyczy. Pojawić się może jedynie w przypadku osób wysokich zajmujących miejsce na tylnej kanapie. W momencie, gdyby chciały się one wyprostować chociażby po to, aby porozmawiać z pasażerem siedzącym z przodu, ze względu na nieco mniejszą odległość siedziska od powierzchni opadającego z tyłu dachu, ich fryzura mogłaby nieco się potargać. Ten w sumie niewielki problem dotyczy jedynie wersji liftback.

Niemniej jednak pomijając poruszoną wcześniej kwestię, w omawianej materii Superb jest naprawdę autem z wyższej półki. Dzięki poprzecznej zabudowie silnika i skrzyni biegów, bardzo dobrze przemyślanej kompozycji środka, projektantom udało się wydobyć naprawdę dużo miejsca dla pasażerów. Przestrzeń dostępna na nogi dla pasażerów z tyłu jest imponująca, największa w autach tej klasy. 157 milimetrów dostępne zarówno w limuzynie, jak i kombi jest jak na razie rezultatem, którego na razie nie osiągnął żaden z konkurentów.

Bagażnik w Superbie jest również imponujący. W limuzynie ma pojemność 595 litrów, znacznie więcej niż konkurenci (porównanie pojemności bagażników poszczególnych modeli najbliższych konkurentów można znaleźć w dziale Dane techniczne – Porównaj. Bagażnik wersji kombi wynosi aż 633 litry. W limuzynie po złożeniu oparcia tylnej kanapy pojemność bagażnika wzrasta do 1 700 litrów, natomiast w przypadku kombi można złożyć całkowicie kanapę powiększając przestrzeń bagażową aż do 1 865 litrów.

W ramach wyposażenia opcjonalnego można dokupić panel elektryczny sterujący położeniem przedniego fotela pasażera. Panel ten zamontowany jest z boku fotela pasażera, od strony konsoli centralnej i łatwo dostępny także z tyłu. Dzięki niemu, pasażerowie siedzący z tyłu mogą przesuwać przedni fotel w przód lub tył oraz regulować kąt pochylenia oparcia. Rozwiązanie to pozwala na dodatkowe zwiększenie ilości miejsca dla pasażera siedzącego z tyłu.

Wśród gadżetów, które warto wymienić na pewno znajduje się parasolka ukryta w zabudowie tylnych drzwi. Tego typu rozwiązanie z reguły nie jest dostępne w innych autach tzw. marek popularnych.

Tylna kanapa dzielona jest w stosunku 60:40, co umożliwia różnorodne wykorzystanie kabiny pasażerskiej oraz przestrzeni bagażowej. Tuż za podłokietnikiem zamontowanym w oparciu tylnej kanapy znajduje się klapka, której otwarcie umożliwia przewóz długich przedmiotów, np. nart.

Wykorzystane w limuzynie rozwiązanie pokrywy bagażnika jest wyjątkowe. Twindoor, tak nazywa się pokrywa bagażnika, w zależności od wyboru może być otwierana jak w zwykłym sedanie, lub jak w liftbacku – razem z tylną szybą. Rozwiązanie jest bardzo wygodne, jeszcze łatwiejsze w obsłudze niż w przypadku poprzedniej wersji modelu. Zapewnia bardzo dobry dostęp do przestrzeni bagażowej, ułatwiając ułożenie bagażu.

Bezpieczeństwo
Skoda Superb uzyskała pięć gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP. Auto oferuje więc najwyższy poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego. Auto standardowo wyposażone jest w układy: ESC – elektronicznej stabilizacji toru jazdy z funkcją podpowiedzi ruchu kierownicą DSR, ABS – zapobiegający blokowaniu hamulców i utrzymania toru jazdy, MSR – regulacji momentu hamującego silnika, ASR – regulacji przeciwpoślizgowej kół napędowych, EDS – elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego oraz HBA – wspomagania nagłego hamowania. Na jego wyposażeniu znajduje się również aż do 9 poduszek bezpieczeństwa. Czołową poduszkę pasażera można wyłączyć przy przewożeniu na przednim siedzeniu dziecka w foteliku.

Auto wyposażone jest także w funkcję nadzoru ciśnienia w oponach. W ramach wyposażenia opcjonalnego dostępna jest również funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy – Driver Activity Assistant, która na bazie sygnałów płynących z rozmieszczonych w aucie czujników reagujących na wyraźne odstępstwa od normy, mogących świadczyć o zmniejszającej się koncentracji kierowcy, informuje go o potrzebie zrobienia przerwy, poprzez wyświetlenie odpowiedniego komunikatu w zestawie wskaźników.

Dzięki Hill Hold Control (wspomagania ruszania pod górę) kierowca bez żdnych problemów, może ruszyć pod górę. Po zdjęciu nogi z hamulca, ciśnienie w układzie hamulcowym utrzymywane jest jeszcze przez dwie sekundy umożliwiając kierowcy swobodne ruszenie, bez obawy, że auto stoczy się do tyłu.

Superb może być wyposażony w adaptacyjne oświetlenie drogi AFS. Jest to wspaniałe rozwiązanie znane już także z innych samochodów. Sprawdza się znakomicie o czym osobiście mogłem się przekonać. Prowadzenie samochodu z tego typu dostępną funkcją jest naprawdę przyjemnością. Ta inteligentna funkcja reflektorów bi-ksenonowych jest dostępna wraz ze światłami dziennymi LED, poprawiającymi widoczność samochodu. System AFS optymalizuje oświetlenie drogi i otoczenia w zależności od warunków jezdnych, ruchu na drodze oraz warunków pogodowych. Ustawienie reflektorów zmieniane jest dynamicznie. W miarę potrzeby system automatycznie reguluje ich zasięg bez ingerencji kierowcy. Co ciekawe zasięg poszczególnych reflektorów zmienia się dynamicznie w zależności od sytuacji na drodze. Funkcję dopełnia doświetlanie zakrętów i światła skrętne. System AFS może działać w jednym z trzech trybów: miejskim, pozamiejskim i autostradowym. Poszczególne tryby pracy wynikają z rozwijanej przez auto prędkości.

Z tyłu auto oświetlone jest nowymi lampami ze światłami LED. Lampy te mają typowy dla Skody kształt litery C. Trzy paski świetlne tworzą kształt świateł tylnych Superba, co od razu wyróżnia ten model na tle pozostałych (Octavia posiada dwa paski świetlne).

Napęd
Nowy Superb zgodnie z zapewnieniem producenta jest jeszcze oszczędniejszym modelem. Średnie zużycie paliwa zmniejszyło się o 19%. Rzeczywiście, w czasie jazd testowych komputer wykazywał wyraźnie mniejsze zużycie paliwa w stosunku do poprzednika. Czy zapotrzebowanie auta jest mniejsze o 19%? No cóż wiele zależy od nogi kierowcy. W naszym przypadku testowany model napędzany silnikiem o pojemności 1.8 litra i mocy 160 KM, zużył w trasie, zgodnie ze wskazaniami komputera 5,7 litra benzyny na 100 km.

Oferta Superba obejmuje cztery silniki benzynowe i trzy wysokoprężne.
Najmniejszy silnik benzynowy o pojemności 1.4 litra posiada moc 125 KM. Silnik ten po raz pierwszy seryjnie wyposażony jest w system Start-Stop oraz odzysk energii hamowania. Zgodnie z danymi producenta, samochód z 6-stopniową ręczną skrzynią biegów zużywa 5,9 litra benzyny na 100 km (dla wersji limuzyna).

Kolejną jednostką napędową jest, wspomniany już wcześniej silnik benzynowy o pojemności 1.8 litra i mocy 160 KM. W jego przypadku średnie zużycie paliwa powinno wynieść 6,8 litra na 100 km. Maksymalny moment dostarczany przez tą jednostkę napędową wynosi 250 Nm. Przeniesienie napędu może odbywać się poprzez sześciostopniową ręczną skrzynię biegów lub siedmiostopniową automatyczną skrzynię DSG.

Kolejny silnik w ofercie o pojemności 2.0 litra rozwija moc 200 KM. Występuje on jedynie w połączeniu z sześciostopniową automatyczną skrzynią DSG. Maksymalny moment obrotowy wynosi 280 Nm. Łączone zużycie paliwa wynosi 7,9 litra na 100 km (dla wersji liftback).

Najmocniejszym silnikiem benzynowym dostępnym w ofercie Skody Superb jest silnik o pojemności 3.6 litra i mocy 260 KM.  W jego przypadku zużycie paliwa zmniejszyło się w stosunku do poprzednika o 9%. Wynosi obecnie 9,3 litra benzyny na 100 km. Silnik ten, podobnie jak jednostka dwulitrowa, współpracuje z sześciostopniową automatyczną skrzynią DSG. Auto napędzane tym silnikiem wyróżnia się jeszcze napędem na cztery koła.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych benzynowych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Skody Superb prezentowane są w Katalogu Modeli.

Wszystkie stosowane w Superbie silniki wysokoprężne zbudowane są w oparciu o technologię Common-Rail i wyposażone w system Start-Stop oraz odzysk energii hamowania.

Podstawowy silnik Diesla o pojemności 1.6 litra rozwija moc 105 KM. Silnik ten współpracuje z sześciostopniową ręczną skrzynią biegów (we wcześniejszym modelu napęd był przekazywany poprzez skrzynię pięciostopniową). Po raz pierwszy model napędzany tym silnikiem może również współpracować z siedmiostopniowym automatem DSG. Maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm. Auto potrzebuje na przejechanie 100 km średnio 4,5 l oleju napędowego (4,6l w wersji z DSG). Jeszcze mniej paliwa 4,2 litra/100 km potrzebuje Superb w wersji GreenLine. Auto napędzane jest tym samym silnikiem. Obniżenie zużycia paliwa uzyskano dzięki celowej optmalizacji parametrów masy, prześwitu oraz oporu aerodynamicznego.

Drugą z kolei dostępną jednostką wysokoprężną jest silnik o pojemności 2.0 litra i mocy 140 KM. W przypadku tego silnika zużycie paliwa oraz emisję obniżono o ponad 16%. Samochód z przednim napędem oraz ręczną sześciostopniową skrzynią biegów potrzebuje 4,6 litra na 100 km (poprzednio 5,4 litra). Maksymalny moment obrotowy osiąga wartość 320 Nm. W ofercie Superba dostępny jest również silnik dwulitrowy z sześciostopniowym automatem DSG. Po raz pierwszy Superb 2.0 TDI dostępny jest również w kombinacji z napędem na 4 koła i skrzynią ręczną. Do tej pory napęd na cztery koła dostępny był jedynie w połączeniu ze skrzynią DSG.

Najmocniejszym silnikiem Diesla dostępnym w ofercie Skody Superb jest dwulitrowa jednostka o mocy 170 KM I momencie 350 Nm. W jej przypadku zużycie paliwa (dla skrzyni ręcznej) również wynosi 4,6 litra na 100 km – wynik o 19% lepszy od uzyskanego w przypadku poprzednika. Auto napędzane tym silnikiem jest również dostępne w wersji z napędem na 4 koła i automatyczną skrzynią biegów DSG.

W napędzie na 4 koła zastosowanym w Skodzie Superb wykorzystano sprzęgło Haldex czwartej generacji. Jest to sterowane elektronicznie sprzęgło wielopłytkowe. W normalnych warunkach jezdnych napęd przenoszony jest na oś przednią. W razie potrzeby, na podstawie informacji płynących ze sterownika, poprzez wykorzystanie elektrohydraulicznej pompy oleju regulującej odpowiednio ciśnienie jakim ściskane są płytki sprzęgła, załączany jest napęd osi tylnej.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych wysokoprężnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Skody Superb prezentowane są w Katalogu Modeli.

Zakup
Aby stać się właścicielem Skody Superb musimy wydać minimum 78 550 zł. Za tą cenę otrzymamy auto napędzane silnikiem benzynowym o pojemności 1.4 litra I mocy 125 KM z systemem Start-Stop z manualną skrzynią biegów w wersji Active. Chcąc kupić wersję kombi musimy dopłacić 900 zł.

Najdroższa dostępna wersja Superba napędzana silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2 litrów i mocy 170 KM w wersji Platinum kosztuje 127 000 zł. Wersja kombi kosztuje o 2 800 zł więcej.

Szczegóły dotyczące cen, wyposażenia standardowego i opcjonalnego auta dostępne są w Katalogu Modeli.

Subiektywnym okiem chwilowego użytkownika
Skoda Superb to model, który z czystym sumieniem można polecić. Auto dostępne jest w bardzo konkurencyjnej cenie. Oczywiście “konkurencyjna cena” nie oznacza, że samochód jest tani. Wciąż kosztuje sporo pieniędzy. Wydaje mi się, że wart jest jednak każdej wydanej złotówki. Dobrze wyposażony, bezpieczny, “wielki w środku” i naprawdę ładny, chociaż z tym ostatnim stwierdzeniem pewnie nie każdy się zgodzi. Opinie większości jeżdżących najnowszym Superbem dziennikarzy były bardzo pozytywne.
No cóż, możemy naszym sąsiadom pozazdrościć. “Dzięki” nieprzemyślanym decyzjom naszych rodzimych polityków podjętym w latach 90-tych, straciliśmy szansę na posiadanie i rozwój “własnego Superba”. A przecież taka szansa istniała.


Wojciech Drzewiecki
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane