/  / Najlepsze silniki świata - wyniki plebiscytu "Engine of the Year"

Najlepsze silniki świata - wyniki plebiscytu "Engine of the Year"

Autocentrum.pl (Robert Bielecki (juror Engine of the Year))|(2008-05-08 15:33)
null
© Robert Bielecki (Autocentrum.pl)
null

Międzynarodowe jury złożone z 65 dziennikarzy motoryzacyjnych z 32 krajów świata wybrało najlepsze silniki samochodowe w 11 kategoriach. Główne trofeum zdobyło BMW za jednostkę 35i Twin Turbo, a w klasie do 1 l zwyciężył produkowany w Polsce silnik Toyoty.

W plebiscycie International Engine of the Year jurorzy wybierają najlepsze silniki stosowane z samochodach osobowych spośród wszystkich dostępnych na rynku, pod warunkiem, że są oferowane w więcej niż jednym kraju świata i są produkowane seryjnie. Głosujący, głównie na podstawie swoich wrażeń z jazdy, oceniają osiągi silnika (przyspieszenie, dynamikę, zużycie paliwa), rozwiązania konstrukcyjne, kulturę pracy w różnych warunkach eksploatacji itd. Każdy ma do dyspozycji 25 punktów w jednej kategorii, które musi rozdzielić między 5 produktów, przy czym na jeden motor może przypaść maksymalnie 15 punktów. W drugim etapie, spośród zwycięzców w poszczególnych klasach wybierany jest Międzynarodowy Silnik Roku. Uroczystość wręczenia nagród odbywa się tradycyjnie w czasie Engine Expo w Sztuttgarcie, czyli salonu i targów silnikowych.

Po raz drugi z rzędu tytuł International Engine of the Year zdobył 3,5-litrowy 6-cylindrowy silnik BMW z podwójnym turbodoładowaniem, oznaczany 35i. Z kolei dwulitrowy diesel 23d, także z podwójnym doładowaniem, montowany w serii 1, został uznany za najlepszą nową jednostkę roku 2008.

Najlepsze osiągi oferuje 3,6-litrowy turbodoładowany motor Porsche montowany w modelach 911 Turbo (420 KM/480 KM) oraz GT2 (530 KM)). Zaledwie o 3 i 4 punkty wyprzedził on konstrukcje BMW stosowane w modelach M5 i M3.

W kategorii "Zielony silnik roku", która zastąpiła klasę "Najbardziej ekonomiczny silnik", zwyciężyła hybrydowa Toyota Prius, pokonując najgroźniejszego rywala zaledwie o 3 punkty. Czytelników w Polsce z pewnością ucieszy sukces produkowanego w naszym kraju w Wałbrzychu 3-cylindrowego motoru Toyoty w kategorii do 1 litra pojemności – ponad 90% nabywców Aygo w Europie wybiera właśnie tę jednostkę.

Najbardziej zdecydowane zwycięstwo odniósł Volkswagen 1.4 TSI z podwójnym doładowaniem (wersje o mocy 140 i 170 KM), który uzyskał dwukrotnie więcej punktów niż najbliższy konkurent... silnik 1.4 TSI z pojedynczym doładowaniem (125 KM). Trzecie miejsce zajął nowy Fiat 1.4 T-Jet, obecnie dostępny także m.in. w Grande Punto.

Wyraźne zwycięstwo, drugi raz z rzędu, odniosła wspólna konstrukcja BMW i koncernu PSA montowana w Mini Cooperze S i Clubmanie oraz Peugeot 207 i 308. W Monachium zastanawiają się już na jego wprowadzeniem do modeli BMW.

Chyba największe emocje wywołała klasa 1,8-2,0 litra. Triumfował, z przewagą dwóch punktów, dwulitrowy silnik Turbo FSI Audi/Volkswagena (wersje 170 i 200 KM) montowany także w SEAT-ach i Skodach. Czeska marka otrzymała słowa pochwały za wprowadzenie i popularyzację konstrukcji TSI w Europie Wschodniej, w szczególności Polsce. Dla niektórych zaskoczeniem było dopiero trzecie miejsce pierwszego na świecie diesla typu bokser – już samo jego powstanie to epokowe motoryzacyjne wydarzenie. Z rozmowy z przedstawicielem Subaru dowiedziałem się, że w chwili głosowania produkt nie był jeszcze dostępny na wszystkich rynkach, a w niektórych modelach (Forester, Impreza) dopiero się pojawi.

Subaru zajęło pierwsze miejsce w klasie 2,0-2,5 l, wyprzedzając zaledwie o jeden punkt 6-cylindrowe BMW 25i. Konstrukcja typu bokser wygrała tę kategorię drugi raz z rzędu.

W kategoriach 2,5-3,0 l, 3-4 litry oraz powyżej 4-litrów triumfowały konstrukcje BMW: 35i (135, 335 o mocy 306 KM), 4-litrowe V8 (M3, 420 KM) i 5-litrowe V10 (M5, M6) o mocy 500 KM. Pracodawca Roberta Kubicy najwyraźniej ma najlepszą receptę na silniki o dużych pojemnościach.

Najlepszy nowy silnik roku 2008 (Best New Engine of 2008)
1. BMW Diesel 2,0 l Twin Turbo (123d (204 KM)) 257 pkt.
2. BMW 4 l V8 (M3, 420 KM)) 218 pkt.
3. Subaru Diesel 2 l Turbo (4-cylindrowy bokser, Outback (150 KM)) 201pkt.
4. Audi 5 l V10 (RS6 (580 KM)) 166 pkt.
5. Nissan 3,8 l Twin Turbo (GT-R (480 KM)) 147 pkt.
6. Volkswagen 1,4 l FSI (TSI) (Audi A3, Seat Leon, Altea, VW Golf, Eos, Jetta, Passat (125 KM)) 115 pkt.

Silnik o najlepszych osiągach (Best Performance Engine)
1. Porsche 3,6 l Turbo (911 Turbo (420 KM/480 KM), GT2 (530 KM)) 137 pkt.
2. BMW 5 l V10 (M5, M6 (500 KM)) 134 pkt.
3. BMW 4 l V8 (M3, 420 KM)) 133 pkt.
4. Ferrari 6 l V12 (599 GTB (620 KM)) 125 pkt.
5. Nissan 3,8 l Twin Turbo (GT-R (480 KM)) 124 pkt.
6. Audi 5 l V10 (RS6 (580 KM)) 108 pkt.

Zielony silnik roku 2008 (Green Engine of the Year 2008)
1. Toyota Hybrid 1,5 l (Prius (110 KM)) 269 pkt.
2. BMW Diesel 2 l (118d, 318d (142 KM)) 266 pkt.
3. Volkswagen 1,4 l FSI (TSI) (VW Golf, Touran, Tiguan, Jetta (140/170 KM)) 150 pkt.
4. Volkswagen 1,4 l FSI (TSI) (Audi A3, Seat Leon, Altea, VW Golf, Eos, Jetta, Passat (125 KM)) 140 pkt.
5. Fiat 1,4 l Turbo (Bravo (120/150 KM)) 108 pkt.
6. Honda Hybrid 1,3 l IMA (Civic (93 KM)) 101 pkt.

Najlepszy silnik o pojemności poniżej 1 litra
1. Toyota 1 l (3 cylindry, modele: Aygo, Yaris/Echo/Vitz, Citroen C1, Peugeot 107, Subaru Justy (68 KM)) 294 pkt.
2. Smart Diesel 799 cm3 (Smart (45 KM)) 285 pkt.
3. Mitsubishi 999 cm3 Turbo (3 cylindry, Smart Fortwo (84 KM)) 197 pkt.
4. Ford 1 l Supercharged (EcoSport (95 KM)) 167 pkt.
5. Opel/Vauxhall 1 l Twinport (3 cylindry, modele: Agila, Corsa, Suzuki Splash (60 KM)) 113 pkt.
6. Kia 1 l (4 cylindry, Hyundai Atos (56 KM), Picanto (63 KM)) 76 pkt.
7. Mitsubishi 999 cm3 (3 cylindry, Smart Fortwo (61 KM/71 KM)) 68 pkt.

Najlepszy silnik o pojemności 1-1,4 litra
1. Volkswagen 1,4 l FSI (TSI) (VW Golf, Touran, Tiguan, Jetta (140/170 KM)) 340 pkt.
2. Volkswagen 1,4 l FSI (TSI) (Audi A3, Seat Leon, Altea, VW Golf, Eos, Jetta, Passat (125 KM)) 170 pkt.
3. Fiat 1,4 l Turbo (Bravo (120/150 KM)) 165 pkt.
4. Fiat-GM Diesel 1,3 l (500, Panda, Grande Punto, IDEA, Doblo, Linea, Lancia Ypsilon, Musa, Opel/Vauxhall Agila, Corsa, Astra, Meriva, Tigra, Combo, Suzuki New Ignis (75/90/105 KM)) 157 pkt.
5. Honda Hybrid 1,3 l IMA (Civic (93 KM)) 103 pkt.
6. Renault 1,2 l Turbo (Twingo, Clio, Modus 100 KM)) 99 pkt.

Najlepszy silnik o pojemności 1,4-1,8 litra
1. BMW-PSA 1,6 l Turbo (MINI Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 308 (150/170 KM)) 333 pkt.
2. Audi 1,8 l Turbo FSI (A3, Seat Leon, Altea, Toledo, Skoda Octavia, VW Passat (160 KM), A5, (170 KM)) 197 pkt.
3. Toyota Hybrid 1,5 l (Prius (110 KM)) 182 pkt.
4. Mercedes-Benz 1,8 l Supercharged (C, SLK, CLK, E (184 KM)) 121 pkt.
5. Toyota 1,8 l 4-cylinder VVTL-I 190 (Lotus Elise 111R (192 KM)) 82 pkt.
6. Honda 1,8 l (Civic, Stream, FR-V (140 KM)) 75 pkt.

Najlepszy silnik o pojemności 1,8-2,0 litra
1. Volkswagen/Audi 2 l Turbo FSI (A6 (170 KM), A3, TT, Eos, Jetta, Skoda Octavia, Seat Altea, Leon (200 KM), A4, Golf GTI (200/230 KM), TT (272 KM)) 256 pkt.
2. BMW Diesel 2 l Twin Turbo (123d (204 KM)) 254 pkt.
3. Subaru Diesel 2 l Turbo (Outback (150 KM)) 196 pkt.
4. Mitsubishi 2 l Turbo (Evo X (300 KM)) 105 pkt.
5. Honda 2 l i-VTEC (Civic Type-R (200 KM)) 97 pkt.
6. Honda 2 l (S2000 (Europa/Azja) (240 KM)) 67 pkt.

Najlepszy silnik o pojemności 2,0-2,5 litra
1. Subaru 2,5 l Turbo (Forester (230 KM), Impreza (230/320 KM)) 188 pkt.
2. BMW 2,5 l (6 cylindrów, Z4, X3 (215 KM)) 187 pkt.
3. Honda Diesel 2,2 l (Civic, Accord (Europa), CR-V, FR-V (140 KM)) 145 pkt.
4. Mazda 2,3 l GDI Turbo (3MPS, 6MPS, CX-7, MPV (260 KM)) 118 pkt.
5. Peugeot-Citroen-Ford Diesel 2,2 l (Citroen C5, C6, C8, Lancia Phedra, Peugeot 407, 607, 807 (173 KM), Citroen C-Crosser, Land Rover Freelander, Mitsubishi Outlander, Peugeot 4007 (152 KM)) 107 pkt.
6. Toyota Diesel 2,2 l D-CAT (Avensis (148 KM), Corolla Verso, RAV4, Auris (136/177 KM), Lexus IS220d (177 KM)) 90 pkt.

Najlepszy silnik o pojemności 2,5-3,0 litra
1. BMW 3 l Twin Turbo (135, 335 (306 KM)) 375 pkt.
2. BMW Diesel 3 l Twin Turbo (335d, 535d, X3 ,635d, X5 (286 KM)) 238 pkt.
3. Audi/VW Diesel 3 l V6 (A4, A5, A6, Allroad, A8, Q7, Touareg, Phaeton (233 KM)) 145 pkt.
4. Porsche 2,7 l (6-cylindrowy bokser, Boxster i Cayman (240 KM)) 119 pkt.
5. BMW 3 l (6 cylindrów, modele: 325 (218 KM), Z4 (306 KM), 330, 530, 630 (272 KM), 730 (255 KM)) 88 pkt.
6. Jaguar Diesel 2,7 l V6 Twin-Turbo (XF 238 KM)) 85 pkt.

Najlepszy silnik o pojemności 3,0-4,0 litra
1. BMW 4 l V8 (M3, 420 KM)) 331 pkt.
2. Porsche 3,6 l Turbo (911 Turbo (420 KM/480 KM), GT2 (530 KM)) 255 pkt.
3. Nissan 3,8 l Twin Turbo (GT-R (480 KM)) 144 pkt.
4. BMW 3,2 l (6 cylindrów, Z4 M (343 KM)) 99 pkt.
5. Toyota Hybrid 3,5 l V6 (GS450h (340 KM)) 88 pkt.
6. Audi 3,6 l FSI (Q7, VW Touareg (280 KM), Porsche Cayenne (290 KM)) 71 pkt.

Najlepszy silnik o pojemności ponad 4 litry
1. BMW 5 l V10 (M5, M6 (500 KM)) 218 pkt.
2. Mercedes-AMG 6,2 l (C (457 KM), CLK (481 KM), E, CLS, S, SL, ML, R (510 KM)) 183 pkt.
3. Ferrari 6 l V12 (599 GTB (620 KM)) 172 pkt.
4. Lexus Hybrid 5 l V8 (LS600h (500 KM)) 109 pkt.
5. Audi 4,2 l V8 FSI (S4, S5, A6, A8, Q7 (350 KM) RS4, R8 (420 KM)) 108 pkt.
6. Ferrari 4,3 l V8 (F430 (490 KM)) 80 pkt.

Międzynarodowy silniki roku 2008 (International Engine of the Year 2008)
1. BMW 3 l Twin Turbo (135, 335) 380 pkt.
2. Volkswagen 1,4 l TSI (VW Golf, Touran, Tiguan, Jetta) 287 pkt.
3. Volkswagen/Audi 2 l 4-cylinder Turbo FSI (A3, A4, A6, TT, Golf GTi, Eos, Jetta, Skoda Octavia, Seat Altea, Leon) 270 pkt.
4. BMW 4 l V8 (M3) 241 pkt.
5. BMW-PSA 1,6 l Turbo (Cooper S, Peugeot 207) 151 pkt.
6. BMW 5 l V10 (M5, M6) 149 pkt.
7. Subaru 2,5 l Turbo (Forester, Impreza) 78 pkt.
8. Toyota 1 l (3 cylindry, modele: Aygo, Yaris/Echo/Vitz, Citroen C1, Peugeot 107, Subaru Justy) 69 pkt.
"Best Performance Engine" - Porsche 3.6L Turbo (911 Turbo, 911 GT2).
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Najnowsze wiadomości

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane